Boek

Boek | De Hobbit

Zo’n tien jaar geleden zag ik het eerste deel van de trilogie ‘The Lord of the Rings’ in de bioscoop. Dat is, samen met Harry Potter, het begin geweest voor mijn interesse in het fantasy genre. Niet veel later kwam ik er pas achter dat de films eigenlijk gebaseerd zijn op een boekenreeks. Tot nu toe heb ik de boeken eigenlijk nog steeds niet gelezen. Inmiddels heb ik ze wel aangeschaft, dus ze liggen op mijn nog te lezen stapel. De bekende trilogie wordt eigenlijk vooraf gegaan door het eerste boek van J.R.R. Tolkien: De Hobbit. Binnenkort komt de verfilming daarvan uit en dat vond ik een goede reden om dat boek maar alvast te lezen.

In dit boek maken we kennis met de hobbit Bilbo Ballings. Echt avontuurlijk is hij niet aangelegd. Verder dan het naast gelegen dorp is hij nooit geweest. Maar daar komt verandering in als de tovenaar Gandalf opeens op de stoep staat met een stuk of 14 dwergen in zijn kielzog. Bilbo is door Gandalf uitgekozen om de dwergen te vergezellen om een schat te zoeken. Maar Bilbo ziet dat toch echt niet zitten, maar helaas voor hem komt hij er niet onderuit. Hij stort zich een groot avontuur vol Trollen, Aardmannen en de draak Smaug. Bilbo is daarmee de eerste van zijn volk, die zo’n avontuur meemaakt.

Het boek is aanzienlijk dunner dan de ‘In de ban van de Ring’ boeken. Maar dat doet niets af aan het verhaal. Wat ik leuk vond is dat het verhaal ook echt verteld wordt, alsof het aan je voorgelezen wordt. Er wordt veel gebruik gemaakt van zinnen als ‘..maar dat had jij vast al begrepen’ of iets in die trant. Daardoor wordt je helemaal meegenomen in het verhaal. De hele reis wordt tot helemaal tot in detail beschreven. Maar het wordt daardoor niet langdradig. De spanning blijft er goed inzitten. Ik ben ook zeer benieuwd naar wat regisseur Peter Jackson van de films gemaakt heeft. En ja dat is meervoud, er komen drie films!

3/5 sterren

Plaats een reactie