Musical

Musical | Aspects of Love

 

AOL

Het theaterseizoen is al een tijdje aan de gang, maar het duurde even voor ik de eerste voorstelling van het seizoen kon gaan zien. Afgelopen woensdag was het zover. Ik heb naar de musical ‘Aspects of Love’ geweest. Deze voorstelling was voor mij onbekend, ik had er nog nooit van gehoord. Maar in de beschrijving in het theaterboekje zag ik staan dat Andrew Lloyd Webber de musical gemaakt heeft. En toen ik vervolgens ook nog eens de cast zag, dacht ik dat moet ik zien. Die combinatie kan niet meer stuk.

Zoals de titel al een beetje aangeeft gaat de voorstelling over alle mogelijke aspecten van de liefde. Het verhaal wordt verteld door Alex (René van Kooten) en speelt in de jaren ’40 tot ’70 van de vorige eeuw. Als 19-jarige jongen wordt Alex verliefd op Rose (Lone van Roosendaal). Rose is actrice en ook een stuk ouder dan Alex. Wanneer het toneelstuk waarin Rose staat wegens te weinig succes onverwacht stopt, neemt Alex haar mee naar de villa van zijn oom George (Ernst-Daniel Smid). George zit op dat moment toch bij zijn Italiaanse vriendin Guillietta (Maaike Widdershoven). Als hij hoort dat Alex met een of andere vrouw in zijn huis verblijft gaat hij meteen daar heen. Omdat Rose heel erg lijkt op Georges eerste vrouw, valt hij als een blok voor haar. Ondertussen gaat Alex in dienst en wanneer hij twee jaar later terugkomt, blijkt George met Rose getrouwd te zijn. En dat niet alleen, ze is ook zwanger van hem. In de tweede akte zijn er 15 jaar verstreken en is dochter Jenny (Michelle van de Ven) opgegroeid.

Het verhaal op zich zat goed in elkaar. De muziek was ook prachtig, maar dat kan niet anders als Webber het gecomponeerd heeft. Op de zang valt ook helemaal niets aan te merken. Vooral de heren en Michelle van de Ven vond ik ontzettend goed. Maar toch vond ik het wel wat aan de zware kant. Het gaat toch wel een beetje richting opera. Er zit ook een goed tempo in. Doordat er veel tekst in een keer gezongen wordt, moet je echt blijven opletten om het te blijven volgen. Deze voorstelling is in zijn geheel gezongen. Ik had het niet erg gevonden als er ook wat gesproken woord tussen had gezeten om een beetje op adem te komen.

Naast de hoofdrollen waren er ook nog een achttal ensemble leden. Er zaten twee echte ensemble nummers in, maar dat hadden er best wel wat meer mogen zijn. Al is het maar om het ensemble wat beter tot zijn recht te laten komen. Nu werden ze meer ingezet als veredelde decor opbouwers. Dat vond ik wel jammer. Als je het ensemble op ziet komen, dan is het ook vrij snel duidelijk dat er een decor wisseling plaats gaat vinden.

Alles bij elkaar genomen vond ik het een mooie voorstelling. Maar een keer is voor mij genoeg. Ik heb nog geen verslavingsdrang ontwikkeld voor deze musical. Of toch misschien alleen om René van Kooten te horen zingen.

 


Wat: Aspects of Love

Waar: Theaterhotel ‘De Oranjerie’ Roermond

Genre: Musical

Wanneer: 28 november 2012

Met: oa Lone van Roosendaal, René van Kooten, Ernst-Daniël Smid, Maaike Widdershoven, Michelle van de Ven

Waardering: 3/5 sterren

Geef een reactie

