Musical

Musical | Wicked … Again

 wicked

 

Op 22 september 2012 ging ik alweer voor de vierde keer naar de musical Wicked. Wat een topproductie is dat. Als je zo vaak gaat dan kun je de pech hebben om voor iedere rol iedere keer dezelfde persoon te hebben. Of je kunt het geluk hebben dat je iedere keer iemand anders hebt. Ik val in die laatste categorie. Inmiddels heb ik voor de drie hoofdrollen ook alle belangrijke acteurs gezien. En dan is het toch zeer verleidelijk om een vergelijking te maken tussen de betreffende personen.

Voor de rol van groene heks Elphaba is Willemijn Verkaik gecast. Wat heeft die een strot. Die zingt iedereen eruit en ook haar spel is zeer goed, maar dat mag ook aangezien zij die rol al zo’n 1000 keer heeft gespeeld. Haar alternate is Renée van Wegberg. Haar heb ik inmiddels twee keer gezien en zij doet het ook niet onverdienstelijk.

De andere heks, de goede, is Glinda. Zij werd tot juli nog gespeeld door Chantal Janzen. Ik heb nog het geluk gehad dat ik haar heb gezien. Het verbaasde mij dat ze alle hoge noten ook daadwerkelijk haalde. Haar spel is natuurlijk fantastisch. Zij heeft de lach gewoon aan haar kont hangen. Haar komedietiming is precies goed. Eigenlijk is het heel moeilijk om daar overheen te komen. Maar de eerste keer dat ik ging had ik understudy Manon Novak en zij komt zeer dicht in de buurt. Af en toe had ik het idee dat ik zelfs naar Chantal zat te kijken. Ook alternate Celine Purcell heb ik inmiddels in die rol gezien. Zij komt ook heel dicht in de buurt.

Omdat Chantal verder gaat met de Hazes musical, werd deze rol overgenomen door Keet! Dat is die van Telekids. Haar heb ik de laatste keer dus gezien. Van te voren had ook ik zo mijn twijfels, aangezien ik haar alleen kende van de Telekids reclame op tv. Ik was dus zeer benieuwd. Ze deed het best leuk. Maar af en toe is het toch ook een beetje teveel, waardoor ze toch wel blijft hangen in het Telekids imago. De zangpartijen haalt ze wel, maar het is hier en daar wat ielig. Op zich doet ze het best leuk, maar voor mij persoonlijk zie ik liever een van de anderen.

Als laatste hebben we dan nog Fiyero. In die rol heb ik A-cast Jim Bakkum en de alternate Ferry Doedens gezien. Beide zijn ze aan elkaar gewaagd hoor. Ze doen het allebei heel leuk, zelfs het zingen van de liedjes. Maar zelf heb ik toch een lichte voorkeur voor Ferry.

 


Wat: Wicked

Waar: AFAS Circustheater Scheveningen

Genre: Musical

Wanneer: 22 september 2012

Met: oa Willemijn Verkaik, Chantal Janzen, Jim Bakkum, Ferry Doedens, Celine Purcell, Manon Novak, Keet! ea

Waardering: 5/5 sterren

Plaats een reactie