Film·Musical

Musical | Legally Blonde

 

De eerste film vond ik al geweldig en deel 2 was ook helemaal leuk. En zoals met ieder succesvol format gebeurd, wordt er heel snel ‘….de musical’ achter gehangen. Zo ook met Legally Blonde de Musical. Ik kende de liedjes al, omdat ik de Engelse versie op de computer heb staan. Toen bekend werd dat er een Nederlandse versie van kwam heb ik maar meteen kaartjes gekocht. En gisteren was het dan zover in de Oranjerie in Roermond. Het is vooral heel erg roze, maar ik heb echt genoten van begin tot eind.

Voor de mensen die niet weten waar het over gaat. Hoogblonde Elle Woods, woonachtig in L.A., heeft alles wat haar hartje begeert. Inclusief haar vriend Warner, de hunk van de stad en bovendien zeer welgesteld. Elle is er van overtuigd dat zij voor altijd bij elkaar blijven en dat Warner haar dé vraag zal gaan stellen. Maar in plaats daarvan maakt Warner het uit, omdat hij rechten gaat studeren op Harvard. Een dom blondje past daarbij niet echt in het plaatje. Elle laat het er niet bij zitten en besluit er alles aan te doen om ook naar Harvard te kunnen. Dit gebeurt wel op haar eigen manier.

De voorstelling zit vanaf het begin tot het einde goed in elkaar. De liedjes lopen goed door het verhaal en zijn heel erg aanstekelijk. Inmiddels heb ik onderhand iedere V&V productie gezien en dit is toch wel de beste uit het hele rijtje. Het begint zelfs heel erg op de Stage Entertainment producties te lijken. Kim-Lian van der Meij zet Elle Woods ontzettend goed neer.  Het was te merken dat ze een beetje verkouden was, maar ze zong er niet slechter door. Ik heb haar vaker gezien in musicals en ze wordt steeds beter. De rol van Elle is ook fysiek zwaar, omdat ze toch continue op het toneel staat te dansen en te zingen. Roy van Iersel vertolkt de rol van de ietwat arrogante gladjanus Warner. Die kon ik alleen nog maar van de zoektocht naar Joseph, toen was ik er niet zo fan van. De keren dat ik naar Joseph ben geweest, speelde hij één van de broers en viel hij niet zo op. Nu heeft hij een hoofdrol en ik ben nog steeds niet echt onder de indruk van zijn acteer en zang prestaties.

De rest van de rollen worden gespeeld door de inmiddels zeer bekende V&V gezichten.  Britt Lenting speelt weer de rol van rare mevrouw. Richard Rodermond speelt weer de rol van foute figuur (inclusief zelfde stemmetje en uiterlijk als in eerdere producties). Nikki van der Kuyp en Madelon van der Poel spelen weer het sexy meisje (Madelon was wel heel goed in haar rol). En zo zijn er nog wel meerdere mensen op te noemen die dezelfde soort rol op zich hebben genomen. Dit begint toch wel een beetje op te vallen. Cindy Bell daarentegen heeft toch iedere keer weer een andere rol, wat ze toch iedere keer weer heel goed doet. Dit keer mocht ze een compleet liedje lang zingen en tegelijkertijd touwtje springen. Pearl Jozefzoon, jawel die van The Voice, mocht ook wat zinnetjes zingen. Het kwam bij vlagen binnen, omdat haar microfoon niet altijd aanstond. Maar het was ongetwijfeld goed.

Tot nu toe staat Petticoat nog steeds op nummer 1 van beste musical van dit seizoen en dit blijft ook zo, maar Legally Blonde komt toch wel daarna. Het is een ontzettend leuk verhaal en je moet echt moeite doen om stil te blijven zitten. Terwijl ik dit zit te typen zitten de liedjes ook nog steeds in mijn hoofd.


Wat: Legally Blonde

Waar: Theaterhotel ‘De Oranjerie’ Roermond

Genre: Musical

Wanneer: 18 februari 2011

Producent: V&V Entertainment

Met: Kim-Lian van der Meij, Roy van Iersel, Joey Schalker, Cindy Bell, Pearl Jozefszoon, Britt Lenting e.a.

Waardering: 4/5 sterren

Plaats een reactie