Musical

Musical | La Cage Aux Folles

 

Ruim een maand heb ik geen musical meer gezien en ik moet zeggen dat de afkickverschijnselen al bijna begonnen te komen. Maar afgelopen vrijdag mocht ik weer een musical gaan bezoeken. In Eindhoven heb ik ‘La Cage Aux Folles’ gezien. La Cage Aux Folles vertelt het verhaal van het paar Georges en Albin. Zij runnen samen de nachtclub ‘La Cage Aux Folles’. Georges is de spreekstalmeester en Albin treedt op als zijn alter ego ‘ZaZa’. Als de zoon van Georges thuis komt met het nieuws dat hij gaat trouwen met de dochter van de plaatselijke conservatieve Politicus, Eduard Dindon, is het huis helemaal te klein. Albin heeft al moeite met accepteren dat hij ouder wordt en als dan hun zoon gaat trouwen, weet hij het helemaal niet meer. De zoon, Jean Michel, wild dan ook nog zoveel mogelijk verborgen houden van de niet zo conservatieve wereld waarin hij is opgegroeid. Albin hoort daar dan eigenlijk niet bij.

De show duurde drie uur. Dit was voor mij toch wel een beetje te lang. Het verhaal wordt op een gegeven moment ietwat langdradig. Dit ondanks de vele grappen die erin zitten. Deze worden voornamelijk gemaakt door Jon van Eerd, die overigens wel heel goed Albin/ZaZa neerzet, waardoor het snel een one-man show van Jon lijkt. Hoogtepunt van de avond is wel ‘Ik ben wat ik ben’, wat Jon erg goed bracht. De rol van Georges werd gespeeld door Stanley Burleson, dit deed hij goed. Het verhaal speelt zich af in een travestietenclub. De meeste mannen in de voorstelling dragen dan ook verschillende vrouwensetjes met bijbehorende hakken. En daar dansen ze dan ook nog op. En hoe, van de dansscènes heb ik wel enorm genoten. Het was wel een raar gezicht om de vrij gespierde mannen in niets verhullende vrouwensetjes te zien, maar dansen kunnen ze wel. Ook de kostuums en het decor vond ik prachtig om te zien.

Het is wel even wachten voordat de familie Dindon zijn opwachting maakt. Op zich niet zo erg, maar de politicus Eduard Dindon werd die avond gespeeld door Bartho ‘Jef Alberts’ Braat. En daar was ik best wel benieuwd naar. Hij heeft een paar regels gezongen, dit klonk niet slecht, maar echt goed was het ook weer niet. Ook had ik het idee dat hij zijn tekst oplas. Maar hij deed het op zich wel leuk.

Voor de dansscènes en de kostuums zou ik zo nog een keer gaan. Ook voor het acteerwerk. Alleen vond ik het verhaal echt te langdradig om daadwerkelijk nog een keer te gaan.


Wat: La Cage Aux Folles

Waar: Parktheater Eindhoven

Genre: Musical

Wanneer: 15 april 2011

Producent: Stage Entertainment

Met: Jon van Eerd, Stanley Burleson, Anouk Maas, Bartho Braat ea

Waardering: 3/5 sterren

Geef een reactie

