Musical

Matilda the Musical

Het boek Matilda van Roald Dahl zal bij velen een belletje doen rinkelen. Is het het boek niet, dan toch zeker wel de film met onder andere Danny DeVito (die overigens ook de film maakte).

Matilda, de vijf jarige die ontzettend slim is en heel erg houdt van lezen, heeft inmiddels ook het Londense West End verovert. Maar liefst zeven jaar hebben de makers erover gedaan om het boek te vertalen naar het toneel. En het resultaat mag er zeer zeker zijn.

Matilda_TheMusical_CambridgeTheatre1

Midden in The Seven Dials in Covent Garden ligt het Cambridge Theatre. Het theater waar Matilda te zien is. Het is een wat kleiner theater, de ‘wachtruimte’ is dan ook wat nauwer dan in andere theaters in Londen. In ieder geval in het gedeelte voor de Stalls (vergelijkbaar met de 1ste rang/zaal hier in Nederland), maar in de kelder is een café waar je wel nog genoeg ruimte hebt. Dat laat ik me ten minste wijsmaken door de medewerkers, maar ik ben er zelf niet geweest. Ik blijf gewoon lekker in de nauwe gang staan voor de ingang van de zaal.

Terwijl ik wacht tot de zaal open gaat, kijk ik om me heen. Het hele theater is ingericht in Matilda sfeer met schoolborden aan de muur. De zaal zelf is ook niet heel groot. Ook die is helemaal gedecoreerd in Matilda stijl, met een soort van scrabble blokjes en boeken, heel veel boeken. Het ziet er nu al geweldig uit en ik zit nog niet eens in mijn stoel. Ik zit op rij 7 bij het gangpad en heb dus perfect uitzicht op het podium. En ik kan de rest van de zaal ook in de gaten houden. Dat blijkt in deze voorstelling ook nodig te zijn, aangezien de gehele zaal gebruikt wordt.

Matilda_TheMusical_CambridgeTheatre

Als de musical dan eindelijk begint, zit ik van begin af aan met open mond te kijken. Dat komt vooral door de zeer getalenteerde kinderen die ik voor me op het toneel zie staan. Zij doen niet onder voor de volwassen cast als het op zingen en dansen aan komt. Evie Hone is de Matilda van dienst en zij is echt geweldig.

Wie de film heeft gezien, weet dat de volwassen rollen voornamelijk heerlijke typische mensen zijn. De ouders van Matilda bijvoorbeeld. Zij zijn met alles bezig, behalve met Matilda. De acteurs doen hun uiterste best om dat vooral heel erg goed neer te zetten. Miria Parvan als Miss Honey is perfect gecast, aangezien ze als twee druppels water op de filmversie lijkt. Mijn persoonlijke favoriet was Craige Els als Miss Trunchbull. Niet het meest frisse personage, maar oh zo briljant neergezet. Goed genoeg om verschillende kinderen in de zaal in de oksel van hun ouders te zien verdwijnen van angst.

In het verhaal zitten een aantal elementen die je je vanuit het boek en film goed kunt inbeelden. De magie die Matilda gebruikt bijvoorbeeld. Of het slingeren van Amanda aan haar vlechtjes. Je vraagt je af of ze dat op het toneel ook zo goed kunnen overbrengen. Dat is ze gelukt, hoor. Zeker het slingeren is zo briljant gedaan. De special effects die gebruikt worden zijn fantastisch. Je moet wel rekening houden met harde knallen en flitslichten.

Dit is een must see als je in Londen bent. Het is de perfecte musical voor het hele gezin. Alles hieraan klopt.

Geef een reactie

