Reizen

London Calling #1

Zo, de eerste week Londen zit er alweer op. Dat ging zo als gewoonlijk weer snel voorbij. Het bevalt tot nu toe ook erg goed. Ik was deze week wel iets te enthousiast met buitenschoolse activiteiten, dus na een week ben ik al kapot. Volgende week moet ik toch maar rustig aan doen. Maar de toerist uithangen is wel erg verleidelijk. Vandaag een update van mijn eerste schoolweek, wat toch best wel weer even wennen was. Het is wat jaartjes geleden sinds ik voor het laatst in de schoolbanken zat.

Zaterdag

Op zaterdag kwam ik aan. Ik vloog via Eindhoven Airport in 45 minuten naar London Stansted. Een taxi stond me op te wachten, om me naar mijn gastgezin te brengen. Ik verblijf nu in een Chinees/Brits gezin in een best wel chique buurt in Beckenham, een voorstad van London. Maar ja, ik wilde graag een eigen kamer met een eigen badkamer, dus dat heb ik nu dan ook. De familie is heel aardig en zorgt goed voor me. De thee vloeit rijkelijk vergezeld met de door mij mee gebrachte stroopwafels. De vrouw des huizes is vooral heel geinteresseerd in Nederland. Ze wil graag weten wat voor ons traditioneel eten is. Gehersenspoeld als ik ben, antwoord ik stamppot! We doen een korte tour door Beckenham, mijn school ligt hier ook en ze laten me zien welke bus ik moet pakken.

Zondag

Happy New Year! Het tijdsverschil is nog steeds een uur, maar voor de Chinese samenleving in London is het nu pas echt nieuw jaar. In en rondom China Town (het gebied tussen Trafalgar Square en Leichester Square) zijn veel activiteiten. Het heeft een grote aantrekkingskracht op toeristen, het is dan ook heel, maar dan ook echt heel erg druk. Stilstaan is lastig, je wordt hoe dan ook voortgedreven door de massa. Ik ben er met mijn tijdelijke familie en met hun lunch ik in een klein Maleisische eetgelegenheid midden in China Town. Iets waar ik normaal gesproken niet zou komen.

image

Maandag

De eerste schooldag! Het is eigenlijk de introductiedag. Samen met nog zes anderen begin ik vandaag. Er wordt een test gedaan om je niveau te testen. Ook wordt het een en ander uitgelegd over de school en andere belangrijke zaken. Ieder uur denk ik dat het brandalarm af gaat, maar dat is de zoemer voor het einde van de les. Het is echt weer even wennen. In de middag hebben we een wandeltocht door Beckenham die ons de belangrijke plekken laat zien. Eenmaal weer op school krijgen we onze lesroosters. Als Nederlandse blijk ik al over een zodanig niveau te beschikken dat ze me in de hoogste klas hebben geplaatst. Nederlanders zijn blijkbaar erg goed in hun talen.

Dinsdag

Vandaag is de echte eerste schooldag. In de morgen heb ik twee lessen Engels. Het is redelijk makkelijk, maar af en toe zitten er toch nog wat lastige dingen in. De middagpauze is maar liefst een uur, dat gebruik ik maar om alvast mijn huiswerk te maken. In de middag heb ik mijn lessen in Recht. Dat is voor mij een stuk interessanter. Nadat ik helemaal volgezogen ben met nieuwe kennis ga ik mee met de wandeltour door Londen. Het is een van de activiteiten die de school zelf organiseerd. Nu ben ik al twee keer eerder in Londen geweest, dus voor mij is het niet echt nieuw, maar er komt nog wel wat nuttige informatie voorbij. Zoals bijvoorbeeld welke trein ik moet hebben. Vanuit Beckenham gaat er vier keer in een uur een trein naar het centrum van Londen.

Woensdag

In de morgen moet ik ook eventjes lopen richting de bushalte of het treinstation (de infrastructuur is hier zodanig dat ik beide mogelijkheden heb van huis naar school). Al dat gewandel begin ik wel te voelen in mijn benen. Maar na de lessen vandaag gaan we gewoon door. In de pauze ga ik naar Starbucks om mijn huiswerk te maken, omdat het kan! En in de middag ga ik naar de London Eye. Dinsdag was het stralend weer en donderdag trouwens ook, maar woensdag was het helaas wat minder. Zodra we in de capsule stappen, begint het licht te regenen. Het uitzicht is daardoor wat wazig, maar ik kan het wel afstrepen van mijn lijstje.

Donderdag

Omdat ik gekozen heb voor Legal English, zitten er ook wat studiereisjes inbegrepen. Na de lessen vandaag brengen we een bezoek aan The Law Society, een nationaal en internationaal network van advocaten in verschillende rechtsgebieden. We krijgen uitleg wat ze daar doen en daarna een rondleiding door het gebouw. Daarna doe ik een poging tot cultureel verantwoord bezig zijn in The National Gallery. Maar het is voorjaarsvakantie hier en ik ben niet de enige. Ik besluit een andere keer terug te komen, want met twintig man naar een schilderij staren, daar heb ik geen zin in.

Vrijdag

Vandaag heb ik maar een halve dag les. De leraar besluit om mij extra uitdagende opdrachten te geven, de normale opdrachten zijn voor mij geen uitdaging volgens hem. Ondanks dat ik toch iedere keer weer wat bij leer, klopt dat wel een beetje. Ik ga er best makkelijk doorheen. In de middag heb ik vrij. Ik neem de trein richting Greenwich, wat een erg leuke wijk is. Het is een dorp in een stad. Ik heb te weinig tijd om het allemaal op mijn gemak te bezichtigen, want ik had een ander doel. Ik ga gewoon nog een keer terug. Mijn doel was de Emirates Air Line Cablecar. Dit is een kabelbaan over de Thames tussen Noord-Greenwich en Docklands. Bovenaan heb je een erg mooi uitzicht over London.

image

3 gedachten over “London Calling #1

  1. Leuk dat je nu extra opdrachten hebt gekregen! Aan de andere kant, zal het waarschijnlijk ook wel meer tijd kosten maar goed, op die manier krijg je de taal natuurlijk wel goed onder de knie!

Geef een reactie

