Boek

Silo

Silo_Hugh Howey

Ik ben trots op mezelf. Mijn NTL slinkt namelijk gestaag. Omdat ik nu in Londen zit, heb ik de bieb ook even links laten liggen. Mijn eigen boekenkast zat nog vol genoeg. Inclusief genoeg boeken voor mijn uitdaging. Een boek met een titel van één woord, bijvoorbeeld. In mijn kast helemaal achterin lag het boek Silo van Hugh Howey. Een onverwacht erg spannend science-fiction boek.

Ergens in de toekomst is er niets meer over van de aarde dan een troosteloze winderige vlakte. De lucht is giftig, dus leven boven de grond is niet mogelijk. De mensen leven nu in silo’s diep onder de grond, waar drie woonlagen van ieder 48 verdiepingen zijn. Het duurt dagen voordat je van boven naar beneden bent. In de bovenste lagen wonen de elite mensen met de kantoorbanen, zoals de burgemeester, de sheriff en de belangrijkste afdeling IT, dat vinden ze zelf ten minste. In de middenmoot wonen de boeren die de silo van voedsel voorziet en in de laagste regionen vinden we mechanica en de materiaal toevoer. Klinkt als een saaie omgeving, maar Howey weet het interessant te maken.

De inwoners zijn het leven in de silo gewend. Door de jaren heen is een soort ideale samenleving ontstaan, waarin iedereen zijn eigen taak heeft. Krijg vooral niet het idee om ook maar te denken aan buiten. Als dat opgemerkt wordt krijg je een straf, je wordt naar buiten gestuurd om de camera’s bovenop de silo te poetsen, de buitenlucht is zodanig slecht dat je het maar even volhoudt. Geen enkele schoonmaker komt ooit terug. Na de meest recente schoonmaak zoekt de burgemeester een nieuwe sheriff. Haar oog valt op Juliette, die helemaal uit mechanica moet komen. Het hoofd van IT heeft daar problemen mee, hij heeft zo zijn eigen plannen. Het boek heeft een zodanig spannende opbouw dat ik het lastig vind om te vertellen waar het boek overgaat zonder dat ik spoilers weg ga geven, dus ik hou het even bij.

Het boek komt wat langzaam op gang. Het is niet meteen duidelijk waarom iets gebeurt of in wat voor omgeving de personen zich bevinden. Maar gaandeweg wordt dat beter. Howey beschrijft alles erg gedetailleerd, zonder dat het saai wordt. Zodra Juliette haar intrede doet is de spanning om te snijden. Vanaf dat moment is het moeilijk om het boek weg te leggen. Het is een erg goed alternatief voor The Hunger Games. Ik vond dit boek zelfs nog iets beter. Er zit meer spanning in en de personages zijn interessanter. Een aanrader!

Geef een reactie

