Reizen

Ondersteboven zwevend over Costa Ricaanse valleien

Als je eenmaal besloten hebt dat je naar Costa Rica gaat, ga je eens kijken wat je allemaal kunt doen en bezichtigen. Volgens velen is een Canopy Tour of te wel ziplinen tussen de boomtoppen een must om te doen. Ik deed het ook en ik kan je vertellen dat ik het daar alleen maar mee eens kan zijn. De populairste plek voor zo’n tour is Monteverde. Wij kwamen daar niet in de buurt. Wij deden de tour bij de Buena Vista Lodge in Rincòn de la Vieja. Het werd een ervaring om nooit te vergeten.

Canopy2

Bij het verzamelpunt worden we eerst in een harnas gehesen. Ook krijgen we een helm en handschoenen mee. Als iedereen ingesnoerd is, gaan we aan de wandel. Het beginpunt is nog een stukje lopen. We krijgen een korte uitleg over hoe we moeten remmen als het nodig is. Het lijkt allemaal een stuk ingewikkelder dan je in eerste instantie denkt. Vervolgens krijgen we nog te horen wat er allemaal fout kan gaan. Heel erg geruststellend allemaal.

Dan wordt het hoog tijd om te beginnen. We starten op een platform midden in het bos. De gids haakt me vast en vertelt nogmaals hoe ik moet remmen indien nodig. Ik mag pas remmen aan het eind van de lijn. Mocht ik te hard gaan, dan staat op het landingsplatform nog iemand die met gebaren aangeeft of ik te hard of te zacht ga. Al voor ik deze informatie allemaal goed in mijn hoofd heb zitten, duwen ze me weg. Ineens verdwijnt het bos en dan vergeet ik op slag alles wat me is vertelt. Ik denk überhaupt nergens meer aan.

Als ik eenmaal het bos uit ben, zweef ik over een vallei met prachtig uitzicht over de bergen. In tegenstelling tot een paar van mijn voorgangers gaat het bij mij allemaal heel soepel, dus ik kan met volle teugen genieten van het uitzicht. Het landingsplatform komt eigenlijk veel te snel weer in zicht. Gelukkig zijn er nog zes kabels om vanaf te zoeven, waarvan de langste 700 meter lang is. En bij iedere kabel heb je een ander uitzicht over het landschap. Ik zie zelfs een roofvogel in de verte op mijn hoogte zweven.

Canopy1

Het is echt een geweldige ervaring. Je kunt ervoor kiezen om gewoon zittend in je harnas het parkoers af te leggen. Maar voor de waaghalzen zijn er mogelijkheden genoeg om de adrenaline kick wat groter te maken. Enkele dames durven het aan om als superwoman door de lucht te vliegen. Ze worden stevig vastgemaakt aan een gids met hun benen om het middel geslagen (het zijn leuke gidsen, maar het ziet er toch wel apart uit). En dan armen wijd en vliegen maar. Ook ondersteboven is mogelijk. Bij de lange kabels is het noodzakelijk dat je ook nog kunt remmen, dus ook hier wordt je vastgesnoerd aan één van de instructeurs. Bij de iets kortere kabels heb je die extra begeleiding niet nodig. Dat laatste besloot ik zelf ook eens uit te proberen. Ja, je leest het goed, ik vloog ondersteboven over de vallei heen.

Alsof dat nog niet genoeg is, kun je ook nog á la Tarzan door het bos slingeren. Dan ga je op een platform staan wat erg hoog boven de grond hangt. Je wordt door de begeleiders helemaal vastgesnoerd aan een heel lang touw wat dienst doet als liaan. Het is een behoorlijke vertrouwensuitdaging. Zelf moet je je handen op je hoofd leggen, je mag je nergens aan vast houden. Ondertussen wordt je vastgemaakt en vooral vastgehouden. Omdat je op het randje van het platform staat, heb je het idee dat je er zo vanaf kan vallen. Als je helemaal vastzit tellen de begeleiders tot drie, om je vervolgens bij twee al los te laten. En dan schommel je met een enorme zwaai de lucht in. Door de schok vergeet je de tarzan kreet, maar dat is niet erg, dat bespaart je weer een gênant moment.

Canopy3

Die canopy tour was echt heel erg leuk om te doen. Ik zou het zo weer doen. Ik zou het zeker op je lijstje zetten als je het waar dan ook zou kunnen doen. Want Costa Rica is natuurlijk niet het enige land waar je het kunt doen.

3 gedachten over “Ondersteboven zwevend over Costa Ricaanse valleien

  1. Wat tof!! Ik heb dat ook eens hier in een natuurpark vlakbij Bogotá gedaan, maar niet zo een lange hoor! Ik heb hartstikke hoogtevrees, maar toch is het gevoel en het uitzicht wel echt fantastisch!

  2. Dat klinkt echt ongelofelijk gaaf! Ik houd wel van dit soort dingen, maar heb een canopy tour nog nooit gedaan. Moet ook maar op mijn bucketlist komen

Geef een reactie

