Musical

Beauty and the Beast

Beauty and the Beast, de musical die al eens eerder in Nederland te zien is geweest is weer terug. Die eerdere versie heb ik gemist. Ik was dus blij te horen dat de musical weer terug kwam. Zeker toen bleek dat het een tourproductie zou worden werd ik nog extra blij. Maar dat was van korte duur. De musical werd halsoverkop toch maar in het AFAS Circustheater in Scheveningen neergezet. De tourkaartjes die ik al had, kon ik weer in leveren. Lang heb ik daar niet over getreurd. Sinds de promotiemolen van Beauty and the Beast is gaan draaien, heb ik er weer extra zin in gekregen. De liedjes zitten al een tijdje vast in mijn hoofd. In de kerstvakantie was het zover, ik reisde af naar Scheveningen om me te laten betoveren door Beauty and the Beast.

Beauty and the Beast

Na een rit van ongeveer twee uur kwamen we zonder problemen aan in Scheveningen.  Traditiegetrouw lunchen we bij een restaurant op de boulevard, om vervolgens lekker even uit te waaien. Een uur voor aanvang zijn we al bij het theater. Bij de theatershop breid ik mijn verzameling programmaboekjes uit. Het scherm met daarop de cast verdeling vertelt ons dat we de gehele eerste cast hebben op Freek Bartels na. Daar was ik al op voorbereid. Marcel Visscher neemt de rol van Gaston over.

Voor die ene persoon die nog nooit van Beauty and the Beast heeft gehoord, het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige Disney film.  Het verhaal begint met de prachtig vormgegeven proloog. De prins weigert een oud lelijk bedelvrouwtje onderdak. Het bedelvrouwtje is eigenlijk niet wie ze is. Ze vindt dat het gaat om de binnenkant en niet om de buitenkant. Het kasteel, het personeel én de prins worden betoverd.  Het personeel verandert langzaam in huis, tuin en keukenartikelen en de prins verandert in een afzichtelijk beest. Om de vloek op te heffen zal de prins een meisje moeten vinden die van hem houdt zoals hij is, voordat de betoverde roos zijn blaadjes verliest .

Anouk Maas is de perfecte Belle.  Ze is komisch op de juiste momenten en ze weet ook te ontroeren. Wanneer Belle net in het kasteel is, springen de tranen al in mijn ogen bij het nummer ‘Thuis’.  En dan hebben we nog driekwart van de voorstelling te gaan. Dus ook nog die bekende scéne, waarin Belle met haar prachtige met Swarovski bezette gouden jurk de trap afkomt voor het diner met het Beest. Hallo zakdoekjes. Zeker als Loeki Knol als mevrouw Pot ‘Meisje en het Beest zingt.

Het beest is in eerste instantie niet blij met de komst van Belle, maar komt er later achter dat zij toch de oplossing zou kunnen zijn. Edwin Jonker maakt van het Beest op het eerste gezicht ook echt een Beest. Met ‘Van haar te houden’ komt het keerpunt en wordt hij wat aardiger en liever. Iets wat Edwin heel goed neerzet.

Voor Belle zijn er meer kapers op de kust. Zelfverklaarde dorpshunk Gaston is vastbesloten Belle de zijne te maken. Gaston is arrogant, egoïstisch en later ook eng, maar tegelijkertijd is de manier waarop Marcel Visscher Gaston neerzet ook hilarisch. Zeker met Jorge Verkroost als zijn maatje Lefou naast hem. Nu ik heb gezien hoe de rol van Gaston in elkaar steekt, ben ik heel erg benieuwd hoe Freek deze rol speelt. Voor mij een goede reden om nog een keer terug te gaan.

Ook een vermelding waard zijn Loïs van de Ven en Saskia Schäfer. Loïs is nieuw voor mij, ze deed het erg leuk als Franse Babette.  Saskia zag ik eerder al in The Sound of Music. Zij is erg komisch als La Commodia, de kast die toch nog erg graag als operavedette optreedt.

Het decor is prachtig vormgegeven. Naast de mooie gouden jurk van Belle, zijn ook de andere kostuums een lust voor het oog. De ensemble zang én dansnummers komen goed uit. Vooral  ‘Kom erin’  met de borden, bestek en servet kostuums is leuk om naar te kijken.

Beauty and the Beast is een aanrader voor het hele gezin. Er zit genoeg spanning in en het is geen moment saai. De musical zit bomvol mooie liedjes, waarvan je de meeste wel kent uit de Disney film. Voor mij was het de lange rit vanuit Limburg meer dan waard. Sterker nog, het was leuk genoeg om nog een keer af te reizen naar Scheveningen.

3 gedachten over “Beauty and the Beast

  1. Leuk! Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden ook eens bij Beauty and the Beast ben geweest, volgens mij was dat met Chantal Jansen en Carlo Boszhart, maar weet dat niet met zeker. Was wel leuk iig 🙂

Geef een reactie

