Boek

Ik reis alleen

ik-reis-alleen-samuel-bjørk

Over het boek  Ik reis alleen las ik behoorlijk wat goede recensies. Ik had het al een tijdje ongelezen in mijn kast staan. Door al die enthousiaste reacties besloot ik het er maar eens uit te pakken. Ik  begon met lezen om vervolgens twee dagen later pas weer te stoppen toen ik het uit had. Het is dat ik nog moest eten en slapen anders had ik dat ook overgeslagen. Voor dit boek is de term pageturner uitgevonden.

Ik reis alleen is de debuutroman van de Noorse schrijver Samuel Bjørk. Eentje die meteen indruk maakt. Net als in veel Scandinavische thrillers is draait het ook in dit boek om het leven van een rechercheur, waarmee nog veel boeken gevuld kunnen worden. Holger Munch wordt belast met een zaak die te maken lijkt te hebben met een zaak die jaren geleden is geseponeerd vanwege te weinig bewijs.  Een zes jarig meisje wordt gevonden, opgehangen aan een boom. Ze is verkleed als pop met een label om haar nek met de tekst ‘Ik reis alleen’. Het lijkt te gaan om een seriemoordenaar. Munch heeft de hulp nodig van onderzoekster Mia Krüger. Hij moet haar wel uit een isolement halen.

Het verhaal heeft alles wat een goede thriller moet hebben. Een spannend plot en aansprekende personages. De Scandinaviërs zijn over het algemeen erg goed in het verzinnen van personages. Waar ze ook goed in zijn is om elk personage afzonderlijk, zowel bij- hoofdpersonen, een eigen leven te geven. Dit boek is daar geen uitzondering op. Ook hier komen veel personages aan bod, maar elk personages krijgt genoeg aandacht, zonder dat het langdradig wordt.

Ik vond het echt een spannend boek. Het leest ook lekker door. Het is ook erg goed geschreven. Je wordt echt in het verhaal gezogen. Het is ook helemaal niet voorspelbaar. De ontknoping is erg verrassend. Dit is echt een aanrader.

Geef een reactie

