Reizen

Costa Rica | La Fortuna

De eerste echte stop tijdens mijn reis in Costa Rica was La Fortuna in het noorden van Costa Rica. Het stadje zelf is niet heel interessant. Het is vooral de omgeving waar ze het van moeten hebben. Maar voor we in La Fortuna aankomen, hebben we een halve dag reizen voor de boeg.

Na een lange vermoeiende vlucht zijn we blij dat we in San José even rustig kunnen bijkomen in hotel Rincon de San José. De iets te harde matrassen nemen we maar voor lief. De volgende ochtend schuiven we aan bij het ontbijt. Een ontbijt wat bestaat uit toast, roerei, fruit en de Costa Ricaanse specialiteit: Gallo Pinto, oftewel rijst met bonen. De keuze is niet veel, maar het voldoet.

Het eerste gespotte wild

Via de legendarische Pan American Highway rijden we naar het noorden. Dwars door de Centrale Hoogvlakte. Wanneer we de snelweg verlaten rijden we dwars door de bergen over van die fijne slingerwegen. Onderweg spotte we ook het eerst wild. Een luiaard hangt in de boom. Dit moet natuurlijk even op de gevoelige plaat vastgelegd worden. We hebben hier ruim de tijd voor, want dat dier is echt heel erg sloom. Die kunnen we in ieder geval al van het lijstje afstrepen.

Luiaard_Sloth

La Fortuna

Rond lunchtijd komen we aan in La Fortuna. La Fortuna is echt een toeristenplaatsje met veel lodges, hotels, restaurantjes en souvenirwinkeltjes. En heel veel standjes waar je activiteiten kunt boeken, want die zijn er genoeg in de omgeving.

In La Fortuna is genoeg mogelijkheid om iets te eten en om te slapen. Wij lunchen bij Lava Rocks Café, een eetcafé met een uitgebreide kaart, waar voornamelijk Amerikaanse gerechten op staan. Het is erg lekker eten. Ook bij El Nuevo Rancho, waar we twee dagen achter elkaar hebben gegeten is het erg uitgebreid en lekker eten.

Villa_Eco_Arenal_La Fortuna

Overnachten doen we in de lodge Villas Eco Arenal. De kamers zijn verdeeld over verschillende huisje op het terrein. Het is een basic lodge, maar wel van alle gemakken voorzien. De kamers zijn ruim en schoon. Er is zelfs een riante inloopdouche. We hebben het geluk dat we een huisje hebben met twee verdiepingen. Wij hebben de kamer op de tweede verdieping. Vanaf ons balkon hebben we een prachtig uitzicht op de Arenal vulkaan. Het duurt wel even voordat we binnen zijn. De Costa Ricaanse sloten gaan linksom dicht in plaats van open. Het terrein ligt aan een rustig kabbelend beekje. Er is een zwembad en een moestuin waar je de blue jeans kikker (rood lijfje met blauwe poten) aan kunt treffen.

Arenal_La Fortuna

Het dorp ligt aan de voet van de Arenal vulkaan en is daardoor de ideale uitvalsbasis om verschillende activiteiten te ondernemen. Wandelingen over hangbruggen, canopytours, warmwaterbronnen, mountainbiken van alles wordt er aangeboden. Het is in ieder geval te veel om in twee dagen te doen. Omdat wij de volgende dag al een boottocht hebben door het Caño Negro Nationaal Park, houden we het bij een avontuurlijke avondwandeling. Een wandeling waarbij we oog in oog kwamen te staan met de gevaarlijkste slang in heel Costa Rica, maar dat verhaal bewaar ik voor de volgende keer.