TV

ESF 2015 | Eerste halve finale deel 2

Volgende week is het weer zover. Op dinsdag 19, donderdag 21 én zaterdag 23 mei is het weer tijd voor het jaarlijkse Europese feestje. Hilarische acts, extravagante outfits en niet geheel onbelangrijk heel veel muziek. Het is tijd voor het Eurovisie Songfestival!

Vandaag de laatste zes deelnemende landen in de eerste halve finale. Heb je de eerste tien gemist, lees dan deel 1 van mijn voorbeschouwing.

11. Wit-Rusland

Uzari & Maimuna is een opmerkelijk duo. Popzanger Uzari en klassiek violiste Maimuna vonden elkaar door hun gedeelde liefde voor Lord of the Rings. Uzari zingt het liedje Time en Maimuna begint halverwege met een vioolsolo. Het is een uptempo nummer. Hier heb ik mijn twijfels over. Het is een beetje afhankelijk van hoe de act gaat worden. Wit-Rusland is meestal wel van heel veel poespas in de act. Afgaand op de eerste beelden gaat dat wel meevallen. Maar het mist wel iets.  Ben benieuwd of de buurlanden genoeg punten over hebben voor Time. 

12. Rusland

Rusland komt altijd met een ballad (met uitzondering van de oma’tjes enkele jaren geleden). Ook dit jaar is dat niet anders. Polina Gagarina zingt A Million Voices. Dit staat ook op mijn favorieten lijstje. Het is een krachtige ballad die denk ik ook wel heel hoog gaat eindigen. Ook Polina komt met een jurk met laag uitgesneden decolleté. Dat is dus de modetrend dit jaar. Het lijkt er overigens ook op dat Rusland goed gekeken heeft naar Jennifer Lopez qua jurk!

13. Denemarken

Voor de afwisseling brengt Denemarken een soort Beatles achtig bandje naar Wenen. Anti Social Media zingt The Way You Are. Een heel vrolijk nummer wat lekker blijft hangen. Sommige mensen zullen het wat oudbollig vinden. Maar ik vind dit dus leuk. Dit zou toch de finale moeten kunnen halen. Zeker voor de afwisseling na al die rustige liedjes is dit erg verfrissend.

14. AlbaniË

The Voice lijkt onderhand wel de hofleverancier te zijn voor het songfestival van dit jaar. Ook de Albanese zangeres won een versie van The Voice. Niet die van Albanië, maar die van Italië. Ook tourde ze door Italië met onze eigen Caro Emerald. Dat lees ik ten minste in haar biografie. Leuk weetje. Maar nu het liedje. I’m alive. Vooralsnog ben ik nog niet onder de indruk. Het liedje houdt mijn aandacht niet echt vast. Het kabbelt een beetje voort. De zangeres kan wel zingen, maar ook hier mist iets. Oh, en ook Albanië doet mee aan de decolleté trend.

15. RoemeniË

Roemenië staat altijd garant voor entertainment. Vorig jaar een duet met behoorlijk wat valse noten en een ronde piano. In 2013 kwamen ze met graaf Dracula die zong als een vrouw. Het is meestal een act met veel vuur en onverstaanbaar Engels. Hoe anders pakt Roemenië het dit jaar aan. Pop-Rock band Voltaj zingt De La Capat/ All Over Again. Een nummer wat in het Roemeens begint, maar daarna overgaat in het Engels. In de clip wordt uitgelegd waar het liedje over gaat. Het is een lied over de Roemeense kinderen die achtergelaten worden door hun ouders, die in het westen werk willen gaan zoeken. De kinderen worden aan hun lot overgelaten. Dat allemaal verpakt in een aardig liedje, wat wat mij betreft de finale haalt. Maar dan zal het wel in de onderste regionen terecht komen.

16. GeorgiË

Gaan alle landen nu voor het singer-songwriter repertoire? Nee, Georgië pakt het gewoon weer ouderwets aan met Warrior van Nina Sublatti. Een uptempo nummer met heel veel geschreeuw, wat dan wel weer goed klinkt dat dan weer wel. Maar ik ben toch meer van het rustige repertoire. Het maakt wel een kans denk ik om de finale te halen.

Wie gaat er door?

Dit waren de liedjes voor de eerste halve finale. Er zijn dit jaar ontzettend veel mooie liedjes uit alle windstreken. Zelfs uit het oostblok en vanaf de Balkan komen goede liedjes. Nadeel is wel dat het allemaal liedjes zijn die allemaal op elkaar lijken. Ik vind het lastig om een keuze te maken. En wat gaat Nederland doen?

Dit zijn de landen die wat mij betreft door gaan:  Estland, Macedonië, Hongarije, Rusland, Armenië, Servië, België, Denemarken, Roemenië en Griekenland.

Ja, geen Nederland. Trijntje is wel een van de beste zangeressen, maar het liedje doet het in tegenstelling tot de rest gewoon wat minder bij mij. Maar misschien dat Europa daar anders over denkt. Je mag ten slotte toch niet stemmen op je eigen liedje.

 

Geef een reactie

