Reizen

Verenigde Staten | New Orleans

Een muzikale tour door de VS is niet compleet zonder een bezoek aan de stad van de jazz. Ik ging al naar Nashville en Memphis waar country en blues de boventoon voert. De volgende stad op de route is New Orleans in de staat Louisiana. Ik vond dit een hele leuke stad om in rond te wandelen. De stad ligt aan de Golf van Mexico, de Mississippi rivier én het Pontchartrainmeer. Daarnaast ben je in no-time in het omliggende moerasgebied. Het is een prima stad om natuur én cultuur te combineren.

NOLA 2

We hebben twee hele dagen om de stad te ontdekken. En dat is ook wel weer eens lekker. We verblijven in het Sheraton aan Canal Street met uitzicht op de rivier. Het hotel ligt midden in het centrum. We lopen zo de Franse buurt in en ook de rivier ligt op loopafstand.

French Quarter

Volgens onze reisgids is een wandeling door de Franse buurt een must. Dat advies volgen we dan ook maar op. En het is inderdaad de moeite waard. Het is het beeld wat je veel in films en series voorbij ziet komen. Nauwe straatjes met huizen met romantische balkonnetjes. Het netwerk van straten is in roostervorm, dus je kunt niet echt verdwalen. De straten van noord naar zuid lopen allemaal richting de rivier, dus als je de weg kwijt bent, loop je gewoon een blokje extra om.

Jackson Square

Rondom Jackson Square is het meeste te zien. Te beginnen met de mooie St. Louis Cathedral. Nu ik dit zit te schrijven, bedenk ik me eigenlijk dat ik er nog niet eens binnen ben geweest. Blijkbaar was ik zo onder de indruk van de buitenkant dat ik daar niet aan gedacht heb. Maar het zou zomaar kunnen dat ik afgeleid was door de vele straatartiesten en kunstenaars die op en rondom het plein stonden opgesteld. Er liep zelfs een brassband door de wijk met lekker swingende muziek.

NOLA1

Café Du Monde

Tegenover Jackson Square liggen verschillende winkeltjes. Het zijn vooral souvenirshops, maar er zitten ook andere leuke winkeltjes tussen. Waar je eigenlijk niet om heen kunt is Café Du Monde. Dit is een begrip in de stad. Hier zouden ze de lekkerste appelbeignets verkopen. Ik was er midden op de dag. En ik was niet alleen. Er waren nog meer toeristen die dat in hun reisgids hadden zien staan. Hoe lekker die beignet ook geweest mocht zijn, de enorm lange rij en het mierennest rondom de zitplaatsen deed me toch besluiten om ergens anders heen te gaan.

Mr. B’s Bistro

Die beignet heb ik gemist, maar dat betekent niet dat ik niet lekker heb gegeten. New Orleans is voor een visliefhebber als ik, de hemel. Bij Crescent City Brewhouse at ik een heerlijk visje als lunch. In de Franse buurt zijn ook genoeg andere tentjes te vinden. Bij sommige gelegenheden is het wellicht wenselijk om je eerst netjes om te kleden.

Na de hele dag rondlopen in de klamme hitte (dat is dan wel weer een nadeel van de stad) had ik honger. Eerst terug naar het hotel, daar had ik geen zin in. Mijn reismaatje evenmin, dus de eerste de beste gelegenheid die we tegenkwamen zijn we binnen gegaan. Dat werd Mr.B’s Bistro. De menukaart buiten zag er goed en betaalbaar uit. Dus wij naar binnen in onze korte broek en (lichtelijk bezweet) t-shirtje. En toen stonden we toch zomaar in een best wel chique tent. Met obers in penguinpakjes. Geloof me, dat hadden we van de buitenkant niet gedacht. De gastvrouwen kijken ons aan met een blik die boekdelen spreekt.

Even denken we dat we weer weggestuurd worden, maar betalende klanten zijn betalende klanten. Dus mogen we toch plaatsnemen. Als we de kaart krijgen, blijkt ook dat de prijs buiten, de lunchkaart betreft. De dinerkaart is aanzienlijk duurder. Maar ja, dan hebben we dat ook eens meegemaakt. We nemen het ervan. Ik geniet extra van mijn bord gamba’s. Ik krijg zelfs een slabbertje om voor het geval ik knoei! Dat kreeg overigens iedereen hoor, niet alleen de vermoeid uitziende toeristen. Daarna nemen we ook nog maar een toetje, witte chocolade brownie voor mij. Wie kan dat nu weerstaan. Maar duur of niet, het was wel heel erg lekker.

Bourbon Street

Voor wie nog niet moe is en tot in de nachtelijke uurtjes nog door kan, is Bourbon Street een optie. Dit is de bekendste straat in heel New Orleans. Ooit de plek waar de jazz muziek zijn oorsprong vond. Rond 1900 was dit het red-light district. Tegenwoordig is het vooral de uitgaansstraat. Overdag is het gewoon een straat zoals alle andere, maar ’s avonds is het een grote kroeg. De hele straat zit vol barretjes, maar ook de traditionele oorsprong van de straat wordt niet vergeten. Er zijn behoorlijk wat gelegenheden speciaal voor mannen van boven de 18. Wij zijn er even doorheen gelopen, gewoon om het allemaal gezien te hebben. Maar ik ben hier echt niet geschikt voor, dus ik ben ook snel weer om gedraaid.

Garden District

De groene tramlijn brengt ons vanaf Canal Street naar het Garden District. Hier vergapen we ons aan de mooie grote Victoriaanse huizen. Het is een geliefde wijk om in te wonen. Sandra Bullock en Nicolas Cage hebben hier bijvoorbeeld een huis. Vanwege tijdgebrek zijn we hier vrij snel doorheen gelopen. Het kwam op mij dan ook over op een normale wijk, niets bijzonders. De huizen zijn mooi, maar als je er één gezien hebt, heb je de volgende ook gezien. De volgende keer is het beter om iets van een stadswandeling te doen, waarbij je meer informatie krijgt over de verschillende plekken.

NOLA3

Plantage huizen

In de omgeving van New Orleans liggen ontzettend veel verschillende plantages. Vanuit de stad heb je de mogelijkheid om enkele daarvan te bezoeken. Dat deden wij ook. Maar dat bewaar ik voor de volgende blog.

Een gedachte over “Verenigde Staten | New Orleans

  1. New Orleans lijkt mij ook een gave stad. Ik ben in september in die regio (althans, een soort van), maar ik weet niet of ik die kant op ga. Ik ben er precies in het orkaanseizoen, dus we moeten even goed kijken of het verstandig is. Ik wil alle plantages wel graag zien, maar wellict hebben we daar in Georgia ook de kans wel voor!

Geef een reactie

