Musical

Musical | Hartsvrienden

hartsvrienden

Hartvrienden, een voorstelling waar ik vorig jaar tijdens de voorverkoop een kaartje voor kocht omdat er ‘musical’ bij stond. Verder wist ik niet wat ik moest verwachten. Ik kende de muziek niet en het verhaal ook niet. Hartsvrienden is de Nederlandse bewerking van ‘Bloodbrothers’, ook dat was mij onbekend. Wel heb ik de posters zien hangen toen ik in Londen was. Maar ik had geen idee hoe goed die voorstelling eigenlijk is.

Naast het feit dat het een musical is, trok de cast me ook over de streep. Deze bestaat namelijk uit behoorlijk verrassende namen. Naast bekende musicalnamen als Vera Mann, Maike Boerdam en Jim Bakkum stonden daar ook Guido Spek en Yes-R bij. Van Guido weet ik dat hij een theateropleiding heeft en hij kan zingen. Dat heeft hij al een beetje laten horen in GTST waar hij de rol van Sjoerd speelt. Dus dat verbaasde mij niet. Maar wat doet Yes-R daar dan bij? De interesse was gewekt.

Helaas moest ik wel nog even wachten tot het einde van het seizoen. Mijn twittertijdlijn werd inmiddels gebombardeerd met alleen maar lovende reacties. Inmiddels heb ik het dan eindelijk zelf gezien. Ik kan je alvast verklappen dat ik ook heel positief ben, zelfs over Yes-R. Ik had heel graag Jim willen zien in de rol van Eddie, maar zijn rol werd die avond overgenomen door Jonathan Demoor. En dat is bepaald geen straf.

Hartsvrienden gaat over de tweelingbroers Eddie en Mickey. Hun moeder leeft van de bijstand en heeft moeite om de rekeningen te betalen. Ze besluit een van de twee baby’s weg te geven aan haar werkgeefster, die geen kinderen kan krijgen. Zo groeit Eddie op in een welgesteld gezin. Mickey groeit op bij hun echte moeder in een achterstandsbuurt. Omdat ze niet zo heel ver van elkaar wonen, worden ze de beste vrienden. Ze worden hartsvrienden. Tot het moment dat ze verliefd worden op dezelfde vrouw. Dan gaat alles mis.

Tussen het begin en het eind van de musical zit ongeveer 20 jaar. Je ziet de kinderen achtereenvolgens in de leeftijd van 7, 14 en begin 20. Je zou denken dat de rollen voor de 7-jarige versies van Mickey en Eddie weggelegd zijn voor kinderen. Maar nee, het zijn Guido Spek als Mickey en Jonathan als Eddie zelf. Het is wel een komisch gezicht, twee volwassen mannen die een kind spelen. Maar dat doen ze wel hartstikke goed. Het zijn echt net kinderen. Het is vooral dat wat de eerste akte een komisch tintje geeft.

Tijdens de tweede akte slaat de sfeer totaal om. Dan wordt het wat serieuzer. Ook het acteerwerk wordt interessanter en de sfeer wordt grimmiger. En niet te vergeten de zangpartijen. Met Vera Mann en Maike Boerdam als de twee moeders kan dat ook niet missen. Guido was in de eerste helft leuk als klein kind, in de tweede helft mag hij los als opstandige puber. Wat hij heel goed kan, dat zien we ten slotte iedere avond om acht uur. En de man kan ook nog zingen ook.

Net zoals Jonathan Demoor trouwens. Wat is hij goed! Ik zag hem al eens eerder in Love Story en Next to Normal. Maar dat waren vooral bijrollen. Nu nam hij de hoofdrol over van Jim. Samen met Vera was hij het die voor een laagje kippenvel zorgde. Het wordt toch eens tijd dat hij ook daadwerkelijk echt een hoofdrol krijgt.

Over zingen gesproken. Laten we het eens over Yes-R hebben. De rapper. Een rapper in een musical. Yes-R speelt de verteller die tussen de scènes door vertelt waar we in het verhaal zitten. In het begin doet hij dat nog rappend. Iets waar ik niet echt fan van ben. Maar de rest van de voorstelling zingt hij ook daadwerkelijk! Het is te horen dat hij heel goed geoefend heeft. Hij stapt hier ook behoorlijk mee uit zijn comfort zone. Ik geef toe, het is niet de beste zanger, maar het getuigt wel van een gezonde portie lef.

Het verhaal zit heel goed in elkaar. Het heeft een fijne opbouw. Ik moet zeggen dat ik de eerste akte wel af en toe wat langdradig vond. Tijdens de pauze heb ik me ook nog zitten bedenken hoe ik ga zeggen dat ik het nog net 3 sterretjes waard vind. En dat met die 5-sterren lovende reacties regen in mijn achterhoofd. Maar de tweede akte maakte heel veel goed. Er zat veel meer vaart in. De muziek is heel erg mooi. Ik vind het toch een aanrader. Hij draait nog maar een paar weekjes. Maar mocht je de kans nog krijgen, dan zou ik zeker overwegen om te gaan!

4/5 sterren
3 gedachten over “Musical | Hartsvrienden

    1. Ik vind al die kritiek onterecht. Ik heb Jim vaker gezien in musicals en ik vind hem goed. Maar ja, wie ben ik? Mijn beltegoed werd ooit lager door sms’jes met ‘Jim’ erin 😉

Geef een reactie

