Boek

Boek | Lieve ik

lieve ik

Mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging loopt wat achter, maar inmiddels heb ik weer twee Nederlandse boeken uit. Waaronder ‘Lieve ik’ van Petra Kruijt. Een heerlijk boek voor even tussendoor. Het is een leuke Chicklit, die makkelijk mee kan in de koffer als vakantieleesvoer.

Polly en Hanneke worden vriendinnen op de middelbare school. De twee zijn totaal verschillend, maar dat brengt hen ook samen. In hun laatste jaar schrijven ze elk een brief aan zichzelf voor over tien jaar. Na het VWO scheiden hun wegen en gaan ze ieder hun eigen weg. Polly droomt van een carriére als modeontwerpster, maar haalt helaas het eerste jaar van de modevakschool niet. Daarna moet met allerlei soorten baantjes haar huur zien te betalen. Hanneke ziet zichzelf al als zakenvrouw. Maar door de dood van haar vader besluit ze om thuis te blijven voor haar moeder. Ze doet uiteindelijk een interne secretaresse opleiding op een accountantskantoor. Daar zit ze tien jaar later nog steeds.

Tien jaar na dato krijgen de twee dames ieder hun eigen brief. Na het lezen beseffen ze dat hun huidige leven niet is wat ze tien jaar geleden hadden verwacht. Ze besluiten om weer contact te zoeken met elkaar. Polly komt al snel met het idee om een exclusieve modezaak te beginnen. Met Polly als de ontwerpster en Hanneke als het zakelijk brein. Ze besluiten de sprong in het diepe te wagen en ondanks de nodige twijfels van alle kanten wordt het toch een succes.

Dit boek valt echt onder de categorie chicklit. Het leest lekker weg, zonder ingewikkelde plotwendingen. Het is daardoor ook wel een beetje voorspelbaar. De personages maken ook niet heel veel dingen mee, behalve dan dat ze twijfelen of ze die juiste keuze wel gemaakt hebben. Of ze worden verliefd. Maar toch leest het wel lekker. Van mij had Hanneke’s moeder ook wel een grotere rol mogen hebben. Na de dood van haar man is ze eigenlijk een beetje in de rouw blijven hangen. Maar zij bloeit helemaal op als er een nieuwe man in haar leven komt. Dat had van mij wel wat uitgebreider gemogen.

Kortom het is een fijn boek om mee te nemen op vakantie.

3/5 sterren

Geef een reactie

