TV·Wie is de mol

Wie is de mol | Spoorloos

De titel van de aflevering van Wie is de Mol? van gisteren had niet beter gekozen kunnen worden. Ik ben inderdaad het spoor bijster. De mol is spoorloos. Ik dacht dat ik er toch enigszins uit was, maar mijn lijstje is na aflevering 7 zelfs langer geworden. Zelfs de meest fanatieke kandidaten begin ik nu te verdenken. Drie dingen zijn in ieder geval wél duidelijk voor mij. Ten eerste is de pot dit seizoen belachelijk laag. Ten tweede Chris wil ik in de finale. Of hij nou winnaar, verliezer of de mol is dat maakt niets uit. Ik wil Chris in de finale. Wat een geweldige kandidaat is dat! Ten derde is me ook duidelijk dat ik overweeg om dit jaar Sri Lanka op mijn vakantieoptie lijstje te zetten. De sfeerbeelden waren prachtig. Maar dan wil ik wel Chris als reisleider.


Chris heeft namelijk jarenlange ervaring als reisleider. Dat blijkt maar weer eens als hij zijn reisgenoten na een lange busreis door de theeplantages meeneemt naar een Alpenachtig hotelletje. Maar niets blijkt minder waar. Volgens Chris is het hotel een overblijfsel van de Britse kolonisten die ooit de theeplantages bestierden. Vervolgens komt er een heel verhaal uit over thee en koffie. De rest van de kandidaten hangen aan zijn lippen. En de kijkers ongetwijfeld ook. Rik en Marlijn hebben er al snel genoeg van en trekken zich terug in de tuin. Rik heeft namelijk nog een verrassing voor Marlijn. Hij beloofde haar vorige keer een joker en die geeft hij haar nu. Ja, je leest het goed. Rik geeft weer een joker weg! Zie ik hier nu een Art/Patrick patroontje ontstaan? Mol Patrick Stoof strooide ook met jokers, maar kreeg daarmee wel zijn maatje Art in de finale. Of is Rik nou gewoon echt de goedzak van dit seizoen die overal intrapt? Hoe dan ook, Marlijn besluit om de overeenkomst met haar persoonlijke jokerleverancier eenzijdig te ontbinden. Ze gaat nu voor de winst.

Op een klein stationnetje

Op een klein stationnetje ’s morgens in de vroegte staat Art op de kandidaten te wachten. Men gaat een treinreisje maken. Ze moeten koffers meenemen. De Sri Lankaanse tekst op de koffers komt overeen met de tussenstations die de trein aandoet. Stopt de trein op het station, open dan de bijbehorende koffer en lees de opdracht. Gaat dit goed dan wordt geld verdiend. Eenmaal in de trein blijkt Martine de langste naam te hebben en Chris de kortste. Bij de stations worden braaf de enveloppen geopend. Schat de goede uitkomst en stap in het bijbehorende treinstel is de opdracht in het kort. Neem vooral de koffers mee. Maar dat staat er niet expliciet, want Marlijn oppert dat ze die best kunnen laten staan in het bagagevak. Chris vindt dat een goed plan.

Chris, achterdochtig als hij is, vindt sowieso dat er iets niet klopt met die koffers. Hij wantrouwt ook de rest van de kandidaten, want elk gegeven antwoord wordt door Chris gecontroleerd. Aan Margriet de eer om de laatste koffer te openen. De koffer die zij bij aanvang van de rit heel graag leek te willen hebben. Daar zat de beslissende opdracht in. Het geld ligt in wagon 2, als ze de volgorde van de bezochte wagons goed raden. Ze gaan naar de betreffende wagon en constateren dat ze hier eerder zijn geweest. Het is de propvolle wagon met alle locals en bijbehorende bagage. Tjsa, ga daar maar eens een envelopje met geld zoeken.

Bij aankomst op het eindstation wrijft Art het nog maar eens lekker in dat ze wel in de goede wagon zaten, maar het geld is niet gevonden. Terwijl ze toch echt goed gezocht hebben. Iedere aanwezige werd aan een verhoor onderworpen. Martine kroop zelfs over de grond. Margriet en Rik onderwerpen de toiletten aan een grondige inspectie. Diezelfde toiletten waar Chris plotseling naartoe moest om vervolgens spoorloos te verdwijnen. Heeft hij de envelop soms doorgespoeld? Of was de envelop met plakband op een doos geplakt. Die doos die Rik ‘niet zag’. Het zal ongetwijfeld leuke beelden opleveren in aflevering 10.

Het mysterie van de Zwarte Vrijstelling

Terwijl ik dit zit te typen krijg op momenten nog steeds de slappe lach. Gisteren zat ik al gierend op de bank, ik kwam niet meer bij. Dat komt allemaal door Chris met dat blije hoofd. Hij kan ook nog imiteren ook. In detail beschrijft hij de klucht die als toneelstukje opgevoerd werd. Dat allemaal door de mythe van de zwarte vrijstelling, waarvan Rik denkt dat die nog steeds bestaat, ten minste dat is wat Margriet en Martine denken, die allebei weten dat dat niet zo is, want Margriet heeft hem ingezet, terwijl Martine hem zegt te hebben, volg je nog?

Chris zit alleen aan het ontbijt, wanneer Rik aanschuift en meteen begint over de touwtrek opdracht. Rik vermoed dat Chris en Carolina een briefje van de mol hebben gekregen. Chris trapt er niet in, hij laat niets los. Dan komen Margriet en Martine. Martine ‘moet even weg, ze voelt zich niet goed’. Margriet zegt vervolgens heel mysterieus dat ze de Zwarte vrijstelling gezien heeft. Voor Chris het teken om te breken. Hij krijgt een spontane aanval van de slappe lach, die hij in zijn biecht ook voortzet. Nee, Chris maak je niets wijs, voor hem is iedereen een open boek. Zelfs Rik lijkt de lol ervan in te zien.

Op verkiezingstour

Vervolgens gaan ze naar een Tamil dorp. Hier krijgen ze een kwartier om de bewoners ervan te overtuigen dat ze de mol zijn. Vervolgens mogen ze speechen. Dan mogen de bewoners naar de stembus om hun mol te kiezen. Kiezen zij de echte mol, € 2000,- uit de pot. Denken ze dat een kandidaat de mol is, € 2000,- in de pot. Deze opdracht stond ook weer garant voor wat lachspiertraining.

Martine scheurt blaadjes uit haar molboekje die ze gebruikt als flyers. Ze laat het halve dorp haar naam zeggen in de hoop dat ze verkozen wordt. Haar speech pakt ze een stuk ingewikkelder aan. Ze vertelt een heel verhaal, maar de clue ontbreekt een beetje. Ze roept in ieder geval dat ze de mol is.

Marlijn mag als tweede. Haar tactiek om de stemmers voor zich te winnen, was een liedje zingen aan iedereen die het wil horen en ook die het niet wil horen. Ze krijgt zelfs de plaatselijke kindjes aan het zingen. Haar speech doet ze niet zingend, maar laat wel weten dat ze als actrice liegen als haar tweede natuur beschouwt. Ze heeft in ieder geval een stem, die van Rik.

Dan Rik. Hij nam een tolk mee op zijn statige verkiezingstour. Hij hield het simpel met ‘Vote for me’ en ‘I’m the Mole’. Zijn speech ging ook meer richting het presidentschap, dan het molschap. In accentloos Oxford English legt hij uit dat hij nog geen ene cent heeft ingebracht (goh!) en hoe interessant het wel niet zou zijn als die oh zo betrouwbare nieuwslezer de boel loopt te flessen.

Als Margriet aan de beurt is, verbaasd het me dat de toehoorders gewoon blijven staan en geen stap naar achter doen uit pure angst. Margriet liep eerder die dag namelijk rond als beroepshypnotiseur. ‘See this face, remember this face’. En dat met lage stem.  Kan me zo voorstellen dat dat best intimiderend over komt. Ook in haar speech gaat ze gewoon door met haar hypnoseact. ‘Soms is het goed om iets slechts te doen’. We schrijven het op.

Geen van bovenstaande methodes heeft geholpen om de harten van de bevolking te stelen. Nee, daarvoor moet je lachen. Veel lachen. Je moet de taal van de mensen spreken en ze dan met veel vriendelijke woorden als ‘Ik hou van je’ inpakken. Chris is speciaal op Sri Lankaanse les gegaan en heeft gelachen, veel gelachen. Bij zijn speech lichte hij iedereen ook maar even in over het feit dat hij bij Bentota de envelop met geld voorbij is gelopen (camera zoomt in op Rik, hij was daar ook bij, maar hij vertrekt geen spier). Ook zou hij de koffer met geld hebben weggemoffeld eerder die dag. Hij werd uiteindelijk door de bevolking uitgeroepen tot mol. Het is te hopen voor de pot dat hij dat niet is…

De Test

Dan is het weer veel te snel tijd voor de test. Echt veel te snel. Mijn radartjes gaan af. Is dit het voorteken dat er iets bij de test gaat gebeuren. Chris vult zijn test in ieder geval vol in op Margriet. Marlijn heeft Margriet hoog staan, Chris héél hoog en van Rik weet ze het niet. Maar ze heeft een joker die ze voor de zekerheid maar inzet. Martine zet in op Chris en Rik, maar neigt meer naar Chris. Margriet gaat voor Rik. Zij vind het joker weggeef gedrag van Van der Westelaken ook een beetje raar. Dan duurt het lang voordat Rik komt aanlopen en zien we ineens Art in beeld.

Art wacht Rik, op met een interessant voorstel. 1 groene envelop (= de gevreesde groepsvrijstelling) en 1 rode envelop (= gewoon iemand naar huis) in de aanbieding voor € 500,-, contant te betalen uit de pot uiteraard. 2 groene enveloppen en 1 rode envelop voor €750,-. En zo gaat Art maar door tot het maximale bedrag van €2.000,- uit de pot. Rik is inmiddels getraind in het stelen uit de pot, dus na lang nadenken besluit hij toch voor de € 750,- optie te gaan. Hij trekt een envelop en mag nog even de test maken. Waar hij op zit krijgen we niet te horen, maar hij zet wel zijn laatste joker in. Terwijl hij zojuist toch echt 2/3 kans heeft getrokken op een vrijstelling. En het is ook echt een groepsvrijstelling. Maar er is wel € 750,- extra uit de pot. Rik maakt er gemakshalve maar € 1.500,- van, dan is die €750,- voor die jokers vorige week ook gecoverd.

Niemand naar huis, betekent dus ook geen extra strepen op mijn lijstje. Nou ja, misschien Martine dan, die wordt door niemand verdacht. Dus is zeer waarschijnlijk niet de mol. De rest? Zelfs de fanatieke kandidaten Chris en Marlijn komen in beeld. Rik en Margriet blijven met stip bovenaan staan. Ik heb mijn besluit genomen. Mijn verstand zegt dat het Margriet echt moet zijn. Zelfs de jaarlijkse twitterhint lijkt toch echt die richting uit te gaan. Die ga ik hier trouwens niet uitleggen, want die is te ingewikkeld, maar hij snijdt wel hout. Maar toch is die Riktunnel te ver gevorderd om die nu zomaar te verlaten. Ik blijf dus in die tunnel zitten, totdat die een keertje instort en dan verhuis ik naar die van Margriet.

3 gedachten over “Wie is de mol | Spoorloos

    1. Dank je 🙂 Ik heb het ook nog nooit zo lastig gevonden om de mol te vinden. Voorgaande jaren had ik 1 persoon vanaf het begin en daar bleef het bij. Die werd dan wel altijd de winnaar of verliezer, maar het was wel altijd 1 verdacht persoon, nu kan iedereen het zijn.

  1. Deze had ik wel gezien, maar ik vind eerlijk gezegd jouw versie/samenvatting minstens zo leuk/hilarisch en goed snapbaar 😉
    Ik heb dit jaar helaas te weinig gezien, dus ik waag me niet aan een voorspelling maar Rik is inderdaad maar een “vage gast”.
    Leuk om te lezen!

Geef een reactie

