Musical·Theater

Binnenkort in een theater bij u in de buurt…!

Het is weer zover. Dit weekend begint de uitmarkt weer in Amsterdam. Dit is traditiegetrouw de start van het nieuwe theaterseizoen. Als afsluiting is op zondag weer de jaarlijkse Musical Sing-a-Long. Ik ben er dit jaar niet bij. Maar het is zeker de moeite waard om eens een kijkje te gaan nemen.

Een nieuw theaterseizoen betekent voor mij ook weer een vol bakje met theaterkaartjes. Ik koop namelijk al alles in de voorverkoop. Dat zijn dan de voorstellingen waarvan ik zeker weet dat ik ze wil zien. En dat zijn voornamelijk musicals in mijn geval. Maar ik stap ook graag uit mijn comfortzone om iets anders uit te proberen.

Hieronder een lijstje van de voorstellingen waarvan ik denk dat ze zeer de moeite waard gaan zijn.

1. The Normal Heart

Een voorstelling die vorig jaar al een korte periode in het DeLaMar theater te zien was. Dit toneelstuk kreeg zoveel lovende recensies dat ze dit jaar in reprise gaan. Begin augustus was dit stuk wederom te zien in het DeLaMar theater in Amsterdam. In september en oktober gaan ze op tournee door heel Nederland. Het stuk speelt in de jaren ’80 en gaat over de opkomst van de aidsepidemie. Het toneelstuk grossierde in Tony Awards en ook de film werd goed ontvangen. Dit is een van de stukken waarbij ik dacht, deze moet ik gewoon gezien hebben. Hoofdrollen worden gespeeld door o.a. Frederik Brom, Freek Bartels, Cas Jansen en Beau Schneider.

2. The Sound of Music

Ehm…ja… ik geef het toe. Ik ga naar The Sound of Music. Aangezien de film iedere kerstvakantie op herhaling gaat op de televisie, denk ik wel dat iedereen wel weet waar die over gaat. Ik heb de musical versie twee jaar geleden al gezien. Toen met Wieneke Remmers als Maria en Anouk Maas als Liesl. Nu ga ik zien hoe diezelfde Anouk Maas de rol van Maria gaat spelen. Ik ga alvast weer oefenen op de toonladders.

3. South African Roadtrip

In voorgaande seizoenen bezocht ik ook andere voorstellingen dan musicals. Waaronder ook Afrikaanse shows. Ik bezocht African Mama’s en Ikusasa. Deze laatste voorstelling is komend seizoen ook te zien in de theaters. Mocht je deze tegenkomen, neem het eens in overweging, gegarandeerd een swingende avond. Dit seizoen koos ik voor de South African Roadtrip. Deze show is een ode aan Nelson Mandela. Het is een muzikale reis door Zuid-Afrika met bijbehorend beeldmateriaal en Afrikaanse beats.

4. War Horse

Dit is ook een van de voorstellingen waar ik heel erg benieuwd naar ben. In dit geval ben ik ook vooral heel benieuwd naar het poppenspel. In 2011 kwam de gelijknamige film uit. Het verhaal is gebaseerd op het boek van Micheal Morpurgo. Deze staat pas voor april volgend jaar gepland voor mij, dus tijd zat om van te voren het boek nog even te lezen.

5. Hartsvrienden

Hartsvrienden is de Nederlandse vertaling van de musical Blood Brothers. Het gaat over een tweeling die bij de geboorte gescheiden worden. Ze groeien op in verschillende milieus. Door het lot worden ze als volwassen mannen herenigd. Maar dan worden ze verliefde op dezelfde vrouw. De musical ken ik verder niet, maar het is een musical, dus staat die hoe dan ook op mijn lijstje. Er is ook nog een andere reden dat ik heel erg benieuwd ben naar deze productie en dat is de cast. De hoofdrollen worden namelijk vertolkt door Jim Bakkum en Guido Spek. Van Jim weet ik dat hij kan acteren en zingen. Van Guido weet ik dat hij een beetje kan zingen, maar ik heb hem nog nooit in een musical gezien. Voor degene die niet weet wie Guido Spek is, hij komt bijna iedere dag je woonkamer binnen als Sjoerd Bouwhuis. Verder is er ook nog een verteller en die rol gaat gespeeld worden door Yes-R, ja de rapper. Dat was voor mij wel de grootste verrassing toen ik die naam hoorde.

6. Moeder, ik wil bij de revue

De musical Jersey Boys zal in het Beatrixtheater worden opgevolgd door Moeder, Ik wil bij de revue. Een musical gebaseerd op de TV-serie die vorig jaar op de tv te zien was. De tv-serie vond ik heel leuk, dus ik waag ook een poging bij de musical. Volgens de insiders wordt een musical met alles erop en eraan. Alles wordt uit de kast gehaald. Veel veren en pailletten dus.

7. Billy Elliot

Ook deze musical is gebaseerd op een film. Het is het verhaal van een jongetje uit een arbeidersgezin. Hij wil dolgraag op ballet, maar vader ziet dat niet zitten. Hij ziet liever een glansrijke boxcarriére voor zoonlief. Billy gaat in het geheim balletlessen volgen. Ik vond het een mooie film, ik ben benieuwd hoe de musical gaat zijn. Billy Elliot is de opvolger van Sister Act in Scheveningen.

8. Richard Groenendijk

Vorig seizoen zag ik zijn voorstelling, Alle dagen. Deze was hilarisch. Dus dit jaar hoop ik weer op een avondje lachspieren trainen.

9. Suus zingt Toon

Dit is een voorstelling die ik vorig seizoen heb gezien. Deze gaat dit seizoen in reprise. Ik heb dit keer geen kaartje, maar ik zet hem toch in deze lijst. Want het is zeker de moeite waard. Zangeres Susan Seegers (bekend van o.a. ‘Op zoek naar Evita’ en  ‘Les Miserables’) heeft voor haar tweede soloprogramma de liedjes van Toon Hermans in een voorstelling verwerkt. Het zijn voornamelijk de iets minder bekende nummers. Natuurlijk komt het bekende repertoire, als ‘Mien waar is mijn feestneus’ en ‘Wat ruist er door het struikgewas’ ook voorbij. Maar het is voornamelijk een heel mooi, ontroerend, maar toch ook humorvol theaterprogramma. De meeste liedjes worden gezongen in het Limburgs. Laat je daar vooral niet door tegenhouden. Of Suus nu Chinees, Engels of Nederlands zingt, ze weet je pakken met haar fantastische stem. Een aanrader!

10. Onder de groene hemel

Als laatste heb ik op mijn lijstje ‘Onder de Groene Hemel’. Een musical met muziek van Boudewijn de Groot en een hoofdrol voor René van Kooten. Ik ken eigenlijk maar 1 nummer van Boudewijn de Groot, maar ja als er musical bij staat  dan heeft dat toch een soort van aantrekkingskracht op mij. Dit wordt een verrassende avond denk ik.

 

 

Een gedachte over “Binnenkort in een theater bij u in de buurt…!

  1. Wat een hoop voorstellingen joh! Wij hebben ook kaartjes voor The Sound of Music, ben zeer benieuwd! Daarnaast nog Jeans en Jandino maar verder was het aanbod hier wat magertjes…

Geef een reactie

