Theater

Concert | Disney in Concert

disney-in-concert

Op zaterdag 16 en op zondag 17 augustus 2014 is in het concertgebouw in Amsterdam ‘Disney in Concert’ te zien. Vorig jaar was deze voorstelling ook al te zien en wegens groot succes komt het dit jaar in herhaling. Vorig jaar was ik erbij en het was zeker de moeite waard. Ik heb nog overwogen om dit jaar weer te gaan, maar dat weekend valt midden in mijn vakantie. Maar ik kan jullie natuurlijk wel vertellen hoe het was.

De voorstelling staat in het concertgebouw. Dat was voor mij al een ervaring op zich. Ik was er namelijk nog nooit geweest. Het is een mooi oud gebouw. We gaan naar binnen en omdat we vrij vroeg zijn, moeten we nog even wachten voordat we echt de zaal in mogen. Dan kunnen de kaartjes verscheurd worden en kunnen we naar binnen. Als we de zaal in lopen, valt me op dat de zaal kleiner is dan dat ik me had voorgesteld. De reden daarvoor wordt al vrij snel bekend. Ik had plaatsen op rij 9 en op de plattegrond zat er dus nog acht rijen voor ons, voordat het podium begon. Maar in de praktijk bleken we op rij 4 te zitten. Voor ons waren dat nog steeds vrij goede plaatsen. Je moet wel een klein beetje naar boven kijken, maar het is goed te doen.

Stipt op tijd begint het concert met het openingsfilmpje van de Disney films. De muziek wordt uitgevoerd door het Metropole Orkest. Bij de eerste noten is al vrij snel duidelijk dat akoestiek ontzettend goed is. Dat hoort natuurlijk ook zo, maar toch. Het klinkt alsof je in de bioscoop naar een film zit te kijken in plaats van dat je naar een live uitvoering zit te luisteren.  Het orkest gaat verder met een instrumentaal stukje, waarin de wat oudere Disney films aan bod komen.

Dan is het tijd om de solisten van de avond erbij te halen: Freek Bartels, Jamai Loman, Celinde Schoenmakers en Pearl Jozefzoon.  Tijdens de rest van het concert komen verschillende bekende Disney liedjes aan bod. Vooral in medley vorm.  Ik miste wel nog een aantal leuke en mooie liedjes, maar ja met twee uur moet je toch keuzes maken.  Ik had  van te voren al een klein wensenlijstje in mijn hoofd van welke liedjes ik door wie zou willen horen zingen. En ik moet zeggen mijn wensen zijn toch wel grotendeels ingewilligd. Alle solisten zijn stuk voor stuk vakmensen. Het hele concert was mooi in elkaar gezet. Instrumentale stukken werden afgewisseld door duetten, solo’s en ensemblestukken. Dat laatste klonk ook echt goed met die vier samen. Aan het eind van het concert konden we ook zelf nog een stukje zingen.

Dit jaar zijn  Jamai en Celinde weer van de partij. Zij worden dit keer aangevuld door Carolina Dijkhuizen en Jim Bakkum. Die gaan het het ook ongetwijfeld heel goed doen.


Wat: Disney in Concert

Waar: Concertgebouw Amsterdam

Genre: Concert

Wanneer: 16 en 17 augustus 2014

Met: Jamai Loman, Celinde Schoenmakers, Jim Bakkum, Carolina Dijkhuizen, Metropole orkest

Waardering: 4/5 sterren

Geef een reactie

