Boek·Film·Reizen

Film | The Making of Harry Potter

HP

Harry Potter blijft een van mijn favoriete boekenreeksen. Ook de films heb ik met veel plezier gekeken. En dat doe ik nog steeds. Hoe leuk zou het zijn om zelf een kijkje achter de schermen te krijgen om te zien hoe het een en ander gemaakt wordt. Warner Brothers heeft daarvoor iets leuks bedacht. Net buiten Londen in Leavesden heeft Warner Brothers zijn filmstudio’s liggen, waar verschillende films worden opgenomen. Niet alleen Harry Potter, maar ook andere films.

Een gedeelte van dit studiocomplex is nu ingericht als een heus Harry Potter walhalla. En ik ben er geweest! Is het aan te raden? Ja! Het is een leuk tripje voor als je in Londen bent. Voor Potterfans is het uiteraard een must naast de filmwandelingen in Londen zelf.

Ik boekte dit tripje al vanuit huis via Golden Tours. Je kunt het natuurlijk ook in Londen zelf boeken. Vanaf twee opstappunten in Londen stap je in een opgepimpte dubbeldekker bus. Met opgepimpt bedoel ik dat de buitenkant geheel met Harry Potter is beplakt. De bus is dus niet te missen. Wanneer je van te voren hebt geboekt, krijg je in de bus je toegangskaartjes. Het is vanuit Londen een klein uurtje naar de Warner Brothers studio’s. Hier stap je uit en dan sta je in de middle of nowhere, met voor je het studio complex.

HP2
In de grote zaal zijn de kostuums van de verschillende afdelingen uitgestald.

Op je kaartje staat een toegangstijd vermeld. Rond die tijd kun je in de rij gaan staan om binnen te gaan. Er kunnen namelijk maar een beperkt aantal mensen echt binnen. Je hoeft natuurlijk niet buiten te gaan staan wachten. In de ontvangsthal kun je al enkele Potter gerelateerde dingen zien, zoals de castfoto’s van alle leden van de cast en de vliegende auto. Ik was er rond de kersttijd, dus in mijn geval stond er ook nog een gigantisch kerstboom. Ook kun je wat eten in het vrij grote zelfbedieningsrestaurant. Of je neemt een kopje koffie bij de Starbucks, jawel ook die is vertegenwoordigd. Je kunt ook alvast wat spulletjes inslaan in de souvenirshop, zoals kleding, toverstokken, de boeken uiteraard, notitieboekjes enz., enz. en dat allemaal met Potter gerelateerde opdruk. Oh en de welbekende chocolade kikkers en de ‘Bertie Botts every flavoured beans’. En ja, dat zijn daadwerkelijk alle smaken. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat er echt heel smerige smaken tussen zitten.

Tegen de tijd dat het tijd is om in de rij te gaan staan, kun je aansluiten.  Als je dan eindelijk binnen mag, kom je in een ontvangstruimte waar wat uitleg gegeven wordt over wat je straks gaat zien. Daarna neem je plaats in een soort bioscoop zaal. Hier krijg je een introductiefilmpje met de hoofdrolspelers, vervolgens gaat het doek omhoog en kijk je tegen de deur op van de grote zaal. Best indrukwekkend moet ik zeggen, al is het alleen maar een stuk decor. Door de deur betreedt je de grote zaal, waar de vier lange tafels gedekt zijn en aan het eind zie je de lerarentafel. De tafels zijn helemaal gedekt. Helemaal aangepast aan de tijd van het jaar. In mijn geval dus de kerstsfeer. In deze ruimte krijg je nog begeleiding van een medewerker. Deze vertelt nog wat over de grote zaal en wat er te zien is. Dan kun je zelf de wereld van Harry Potter gaan ontdekken.

HP3
Boven: Voldemort en zijn gevolg en de Griffoendor jongensslaapkamer. Onder: Het nest en de toegangsdeur van de geheime kamer.

Je loopt langs een uitgebreide tentoonstelling van de verschillende welbekende decorstukken, kostuums, pruiken en andere dingen die in de films zijn gebruikt. Tussendoor kun je ook filmpjes bekijken. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Als je wil kun je ook voor een groen scherm op een echte bezemsteel gaan zitten en krijg je foto of filmpje van jou vliegend op een bezemsteel. Als je de eerste hal helemaal gehad hebt, kun je naar buiten. Hier kun je een boterbiertje bestellen. Ook staan hier de verschillende voertuigen en decors van huizen die gebruikt zijn.

Vervolgens ga je weer naar binnen in een ruimte waarin je aangekeken wordt door kobolden, huiselven en Dementors. Hier wordt duidelijk gemaakt hoe de wezens gemaakt zijn en hoe ze uiteindelijk in de film terecht komen. Je kunt ook een stukje door de Wegisweg lopen, waarna je in de tekenaarskamer komt. Hier liggen alle ontwerpen en schaalmodellen waarmee het maken van de film begonnen is. Vervolgens kom je in een grote donkere ruimte, in het midden van die ruimte staat een enorm mooi schaalmodel in Zweinstein. In mijn geval ook weer helemaal besneeuwd. Via Olivanders toverstokken shop kom je terecht in de souvenir winkel. Had je geen tijd in het begin, dan kun je nu nog even wat souvenirtjes inslaan.

HP4
Boven: het schaalmodel van Zweinstein en de Knightsbus Onder: De hoofden van Dobby en de kobolden.

Het is echt een aanrader voor de grote én kleine Potterliefhebber. Ik heb een super dag gehad. Het is echt heel mooi om te zien hoe de films gemaakt zijn én om er zelf een soort van in rond te lopen.

HP5
De supercoole bus waarmee je vervoerd wordt!
2 gedachten over “Film | The Making of Harry Potter

  1. Ik wil echt mega mega mega graag hier naar toe, maar helaas hebben we er nog geen mogelijkheid toe gehad. Ik heb wel de bus zien rijden, telt dat ook?

Geef een reactie

