Boek

Augustus: Klassieke literatuur maand

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik op de middelbare school zat. Het is toch alweer zo’n 10-15 jaar geleden. Je had toen voor de taalgerelateerde vakken de welbekende (of welgevreesde, het is maar hoe je het bekijkt) literatuurlijst. Dan moest je verplicht van die saaie langdradige zware literaire werken lezen van Harry Mulisch of Gerard Reve. Een boekenwurm ben ik altijd geweest, maar lezen doe je voor je plezier. En voor mijn plezier lees ik gewoon het iets luchtigere werk. Dus toen ik een boek moest kiezen voor Nederlands, ging ook ik voor de dunnere exemplaren. Niet dat die per definitie minder zwaar zijn, maar toch. Ik hield het bij ‘Het gouden ei’ van Tim Krabbé en ‘Ik ook van jou’ van Ronald Giphart.

Ook voor Engels ging het precies zo. Harry Potter was helaas niet toegestaan. Dan maar iets anders. Jane Austen had ik kunnen doen of Emily Brontë. Maar nee, ik koos toch weer iets wat iets meer in mijn straatje past, namelijk ‘The Lord of the Rings’ van J.R.R. Tolkien. En ja, rond die tijd kwam ook die film uit, maar ik heb braaf het boek gelezen hoor.

Tot nu toe heb ik toch wel vaker gedacht om gewoon die lijst er weer eens bij te pakken. En dan gewoon een boek uit te kiezen om te gaan lezen. Je moet toch ooit eens beginnen met de ‘1001 books before you die’ lijst. Maar ja, dat komt er nooit van hé. Er is altijd wel een boek wat interessanter is om te lezen.

Maar toen kwam Sandra met het idee om augustus om te dopen tot ‘Klassieke literatuur maand’. Het idee is om één of meerdere klassiekers te lezen en deze ook wat meer in het zonnetje te zetten. Ik vond het wel een leuk initiatief en voor ik het wist had ik mezelf aangemeld. Om me vervolgens te bedenken dat mijn vakantie ook in augustus valt. Drie van de vier weken van de maand ben ik met vakantie en ‘De Ontdekking van de Hemel’ is toch echt te zwaar om mee te kunnen in mijn koffer.

Ja daar ging ik weer. Weer een smoesje om die boeken vooral niet te lezen. Maar die vlieger gaat niet op. Ik weet al vanaf juni dat ik mee ga doen en dat is tijd zat om voorbereidend werk te doen. Dus ik ben maar alvast begonnen met lezen. Ik wilde het bij één boek houden, maar eenmaal bij de bieb heb ik toch maar een groter stapeltje meegenomen.

Welke boeken heb ik dan op mijn stapeltje liggen? Ik heb me geconcentreerd op de Engelse literatuur. Op de een of andere manier spreekt dat toch net wat meer aan dan de Nederlandse. Ik heb ‘Catcher in the Rye’ van JD Salinger liggen,  ‘Lord of the Flies’ van William Golding en de vroege voorloper van Twillight, Bram Stoker’s ‘Dracula’. Bovendien vond ik ‘The adventures of Huckleberry Finn’ van Mark Twain  nog in mijn eigen boekenkast. Dat is een fijn licht formaat boek, dus wellicht dat deze alsnog in de vakantiekoffer beland. Past ook prima bij mijn vakantiebestemming….maar daarover binnenkort meer. Eerst nog even wat klassieke boeken lezen.

 

 

 

 

10 gedachten over “Augustus: Klassieke literatuur maand

  1. Best een goed idee eigenlijk om zoiets te doen, al zit ik nog op school en heb ik dus wel wat verplichte boeken. Catcher in the Rye vond ik persoonlijk tegenvallen (moest hem lezen voor Engels), maar Siegfried van Harry Mulisch die ook voor school moest lezen vond ik zo goed dat ik hem toch ook wel wilde hebben 🙂

  2. Heel herkenbaar. Zelf lees ik ook echt ter ontspanning én dan komen die klassiekers niet snel aan bod. Dit jaar doe ik echter mee aan de Reading Bingo én momenteel zijn er denk ik nog twee die ik ‘moet’ lezen een klassieker én een boek dat op een waargebeurd verhaal is gebaseerd. Twee genres die ik normaal niet lees, maar dit jaar dus misschien toch wel eens. 🙂

  3. Wow mooie titels Kim!! Kun je je voorstellen hoe lang het voor mij geleden is, voel me net zo’n roestige lijstjeslezer 😉 Maar super om te doen. Benieuwd naar alle boeken die gelezen worden!

Geef een reactie

