Boek

Boek | Kenau

ke

Normaal gesproken wordt een boek geschreven, waarna de film volgt. Ik probeer dan ook altijd eerst het boek te lezen om vervolgens de film te zien. Bij Kenau is het precies andersom. Het filmscript werd eerst geschreven. Daarna schreef Tessa de Loo op basis daarvan het gelijknamige boek. Eigenlijk had ik in dit geval dus ook eerst de film moeten kijken, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb toch eerst het boek gelezen.

Kenau is een historische roman over het leven van Kenau Simonsdochter Hasselaer. In 1572 was zij een van de vrouwen die zich tijdens het beleg van Haarlem verzetten tegen de Spaanse belegeraars. Kenau werd tweemaal weduwe en voedt in haar eentje haar twee dochters op.  Ook is zij de hoofdverantwoordelijke op de scheepswerf. Ze weet van wanten. Als Haarlem wordt belegerd door de Spanjaarden, is zij het die zo’n driehonderd vrouwen oproept om te vechten en stand te houden. Gewapend met pek en stokken weten zij de aanval af te slaan. Want ze weten heel goed, dat als ze verliezen, zullen ze letterlijk gebruikt worden door het vijandelijke kamp.

 Ondertussen probeert Kenau ook nog naar twee dochters zo goed mogelijk op te voeden. De oudste Cathelijne probeert zo goed mogelijk de ideale dochter te zijn. De jongste Gertruide gooit al vrij snel de kont tegen de krib. Zij verzet zich samen met haar vrienden tegen het katholieke geloof. Kenau heeft er haar handen vol aan. En dan heeft zo ook nog zo haar problemen met de gouverneur Ripperda.

Vanwege het onderwerp is dit boek best interessant. Ik hou wel van boeken met een historische, middeleeuwse setting. Al lees ik niet zo heel vaak boeken die ook daadwerkelijk gebeurd zijn. Wel denk ik dat dit boek stuk interessanter had kunnen zijn. Het is te merken dat het boek geschreven is naar aanleiding van een filmscript. Het leest ook als een film. De gebeurtenissen volgen elkaar precies op, in de zin van ‘en toen dit, en toen dat’ enz. Er wordt ook meer de nadruk gelegd om de ontwikkelingen tussen de personages zelf in plaats van de slag om Haarlem. Een verstoorde moeder-dochter relatie hier, een liefdesverhouding daar. Op zich niet zo heel erg, maar het boek is al niet zo heel dik, dus iets meer veldslagen en dergelijke hadden ervan mij best in gemogen.

Het is wel een boek wat lekker snel weg leest, juist omdat het niet zo’n heel dik boek is. Je krijg wel een kijkje in de keuken van hoe het er in die tijd aan toe ging. Je kunt dit boek prima meenemen voor een dagje strand.


Titel: Kenau

Auteur: Tessa de Loo

Uitgever: Arbeiderspers

ISBN:9789029588461

Aantal Bladzijde: 240

Genre: Historische Roman

Waardering: 3/5 sterren

2 gedachten over “Boek | Kenau

  1. Dit lijkt me inderdaad wel een mooi boek, ik hou ook wel van de middeleeuwen of boeken met een historische tint. Ben sowieso al meer van de boeken dan van films, dus dat scheelt al 😉
    Thx voor de tip!!

Geef een reactie

