Musical·Tag

Tag | Musical Tag

MT

Het invullen van tags blijft een leuke bezigheid. Al die boekentags zijn hartstikke leuk om in te vullen. Maar ik heb er nu eentje gevonden die niet boeken gerelateerd is en die ik ook heel leuk vind om in te vullen. Onder andere op Cinefille vond ik de Musical Tag. Die kan hier natuurlijk niet ontbreken.

Welke musicals heb je gezien?

Eh…heb je even. Het zijn er inmiddels een stuk of 50 of iets meer. Ik kan ze natuurlijk hier allemaal apart gaan noemen. Maar ik heb al een hele mooie pagina waar mijn lijstje op staat.

Wat was de eerste musical die je zag?

Als het aan mij had gelegen, dan had hier Miss Saigon gestaan. Maar helaas, daar was ik toen nog een beetje te jong voor. Een aantal jaar later werd Miss Saigon in Scheveningen opgevolgd door Aida. Toen mocht ik wel mee. En daarna zijn er behoorlijk wat bij gekomen, zoals je bij de vorige vraag hebt gezien.

Welke musical heb je als laatste gezien?

De laatste musical die ik heb gezien is Sister Act. Een superleuke musical. Hij draait niet zo heel lang meer, maar het is wel een aanrader. Het swingt aan alle kanten.

SA
Sister Act in het AFAS Circustheater in Scheveningen

Wie is je favoriete musicalacteur?

Een aantal jaar geleden had je bij de AVRO een tv-programma genaamd ‘Op zoek naar…’  In de tweede reeks gingen ze op zoek naar Joseph. Bij de theaterrondes kwam er iemand voorbij die I Wish van Stevie Wonder zong en toen dacht ik al ja, jij bent het. Op de academy zong deze persoon een stukje ‘Gethsemane’ uit Jesus Christ Superstar en toen was ik helemaal om. De zoektocht was voor mij wel klaar. De verbazing was dan ook niet groot dat hij ook in de finalerondes terecht kwam en maar doorging en doorging en uiteindelijk won. Sindsdien is Freek Bartels mijn favoriete musicalacteur en heb ik ook bijna alle producties met hem in de hoofdrol gezien. Natuurlijk zijn er ook nog wel andere acteurs die heel goed zijn. René van Kooten bijvoorbeeld of Jamai Loman. Deze laatste is ongelofelijk gegroeid sinds Idols.

Wie is je favoriete musicalactrice?

Om in de woorden van Chantal Janzen te spreken, kies ik voor de koningin van de musical en dat is Simone Kleinsma. Sinds dit seizoen heb ik ook een nieuwe kroonprinses gevonden en dat is Celinde Schoenmakers!

Welke acteur/actrice hoef je niet perse te zien?

Dit vind ik wel een lastige vraag. Ik zal niet zo snel een musical overslaan, omdat een bepaald persoon erin speelt. Ik wil het dan toch evengoed zien.

Welke musical heeft je het meest verrast?

Een paar jaar terug was in de Efteling de musical Droomvlucht te zien. Ik was altijd al fan van de gelijknamige attractie in het park. Die musical wilde ik gewoon zien en ik vond hem echt wel heel leuk. De muziek is prachtig en het decor was ook heel mooi. De acteurs waren ook heel goed. Ik vond het ook niet direct een musical speciaal voor kinderen. Droomvlucht heeft me in die zin wel verrast.

Welke musical vond je tegenvallen?

Jersey Boys. Ik vond het een beetje langdradig en een beetje saai. Sommige liedjes zijn best leuk, maar verder vond ik er niet zo heel veel aan. Mary Poppins vond ik ook minder leuk als ik had gedacht.

Heb je een musical meerdere keren gezien?

Ja, dat heb ik. Als het een leuke of mooie musical is, waarom zou je het dan bij een keer laten. Een goede film bekijk je ten slotte ook meerdere keren op DVD. Om die reden heb ik 6 keer Wicked gezien, 2 keer The Lion King, 2 keer Soldaat van Oranje en 2 keer The Little Mermaid, 2 keer Sister Act. Verder heb ik 5 keer Joseph and the Amazing Techicolor Dreamcoat, 2 keer Petticoat, 2 keer Next to Normal, 2 keer Love Story gezien. Oké, ik geef toe, een bepaalde hoofdrolspeler doet ook veel in de keuze om een musical meer dan één keer te gaan zien.

Wat is je favoriete musical nummer en cd?

Ik krijg door deze vraag wel een idee. Volgend jaar doe ik gewoon de 365-dagen musical challenge op deze blog. Iedere dag een musicalliedje. Nee hoor, grapje, daar ga ik jullie niet mee lastig vallen. Maar er zijn wel echt veel mooie nummers en cd’s te vinden.

Image3
Een greep uit mijn musical CD collectie

Voor deze vraag kies ik dan toch voor de cd van Joseph and the amazing technicolor Dreamcoat. Het is een cd die ik nog steeds grijsdraai, omdat je er zo vrolijk van wordt. Voor deze musical had ik al wel wat musicals gezien, maar vanaf Joseph is mijn musicalliefde wel behoorlijk gegroeid.

Van welke musical baal je dat je hem niet hebt gezien?

Ik moet nu dus heel hard na gaan denken welke musical ik niet heb gezien, die ik wel had kunnen en willen zien. The Phantom of the Opera misschien toen die in Nederland was, maar die musical heb ik dan inmiddels wel weer op West End gezien. En dan kies ik er nog een die ik wel al heb gezien. Dat is Les Misérables. Ik ging op 19 oktober 2008 naar deze musical. Dat was op een zondag, maar ja laat dat nou net de dag zijn van de halve finale van een eerder in deze blog genoemd tv-programma! Voor de rol van Enjolras moesten we het dus doen met de understudy. Marcel Visscher deed het heel goed toen hoor, maar toch…

Naar welke musical kijk je uit?

Billy Elliot, Moeder, ik wil bij de Revue en From Sammy with Love. En dan eigenlijk nog wel twee producties die eigenlijk geen musical zijn, maar die ik wel heel graag wil zien. Dat zijn War Horse en The Normal Heart. En eigenlijk ook nog op een productie die voor Nederland nog wel even gaat duren, maar op Broadway staat nu de musical Aladdin. Dat is nog steeds één van de mooiste Disney films allertijden voor mij. Ik kan dus ook niet wachten tot die in Nederland te zien zal zijn. Ik weet wel iemand die geknipt is voor de rol voor Aladdin…

Wat zijn je 5 favoriete musicals?

Love Story, Wicked, Les Miserables, Jesus Christ Superstar, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat. Het is wel moeilijk om er maar vijf te noemen.

Wat is je mooiste musical-moment aller tijde?

Ik ging op de foto met Freek! Maar er zijn eigenlijk wel meerdere mooie momenten. Ik heb The Phantom of the Opera, The Lion King en Wicked op West End gezien. De laatste was ook nog eens met neerlands trots Willemijn Verkaik. In tegenstelling tot hier in Nederland doen ze daar niet zo aan staande ovaties. Tijdens Wicked gingen er ook maar een handjevol mensen staan tijdens het eindapplaus. Ik vermoed zelf dat dat de Nederlanders waren die speciaal voor Willemijn in de zaal zaten. Dat was toch wel een bijzonder momentje.

5 gedachten over “Tag | Musical Tag

  1. Leuke tag, deze had ik nog niet voorbij zien komen! Simone Kleinsma is zeker de koningin van de musicals. Hopelijk gaat ze nog een paar jaar mee in musicalland, hoewel Chantal Janzen ook erg goed is…

  2. Leuk dat je mijn tag hebt ingevuld! Grappig dat we precies hetzelfde hadden bij Jersey Boys en Mary Poppins, die vond ik beide ook tegenvallen :). Je hebt veel gezien trouwens zeg!

  3. Leuke tag! Je antwoord op de vraag over of je een musical meerdere keren hebt gezien vind ik geweldig. Ik moest lachen om je zin “Oké, ik geef toe, een bepaalde hoofdrolspeler doet ook veel in de keuze om een musical meer dan één keer te gaan zien.” Dat had ik namelijk met We Will Rock You en John Vooijs. 😀

Geef een reactie

