Boek

Boek | Starters

starters

 

Op de achterflap staat te lezen dat dit boek zeer geschikt is voor diegene die de Hongerspelen ook goed vonden. Dat is altijd een beetje tricky om boeken te vergelijken met hele goede boeken. Maar mijn nieuwsgierigheid werd wel gewekt.

Starters gaat over Callie. Een biologische aanval op Beverly Hills heeft alle volwassenen tussen de 20 en 60 jaar weggevaagd. Callie’s ouders zijn ook overleden. Ze heeft alleen haar broertje Tyler en haar vriend Michael. Tyler is ziek en heeft de nodige zorg nodig. Maar ze behoort tot de zogenaamde niet-opgeëiste kinderen. Zij heeft daardoor geen rechten. Ze zijn genoodzaakt om een nomadenbestaan te leven in kraakpanden. Om aan geld te komen voor de zorg voor Tyler heeft Callie maar één oplossing: de Bodybank. Dit is haar laatste strohalm, want ze is eigenlijk tegen het beleid van de organisatie. De bodybank verhuurt namelijk jonge knap uitziende tienerlichamen aan de oudere generatie. De bejaarden kunnen zich op deze manier weer jong en vitaal voelen. Ze kunnen weer doen waar ze zin in hebben zonder dat hun eigen lichaam daaronder lijdt.

Tijdens de verhuurperiode van Callie gaat er iets mis. Ze kan haar huurder horen in haar hoofd. Ook heeft ze continue last van black-outs. Haar huurder blijkt een oudere dame te zijn die de Bodybank wil tegen werken. Het nieuwste plan is dat ze de jonge lichamen te koop willen aanbieden, zodat de ouderen het eeuwige leven hebben. Maar dat gaat wel ten koste van de levens van de jongeren. Callie heeft geen andere keus dan haar huurder te helpen.

Het boek heeft inderdaad wat weg van de Hongerspelen. Maar het doet ook denken aan ‘Zielen’ van Stephanie Meyer, ‘Divergent’ van Veronica Roth en ‘Gone’ van Michael Grant. Het is daardoor wel een boek wat de liefhebbers van dat genre zeker zal aanspreken. Het boek leest ook makkelijk wel. Maar dat komt ook door de regelafstand en het woordgebruik. Ik vind de Hongerspelen wel net iets beter. En voor de beoordeling van het boek zit daar ook een beetje het probleem. Ik heb bovengenoemde boeken allemaal gelezen. Van ‘Divergent’ heb ik de film gezien. Ondanks de gelijkenissen is het verhaal toch origineel en spannend genoeg om te willen weten hoe het afloopt.  Ik denk dat als ik ‘Starters’ als eerste gelezen had, dat ik het boek 4 sterren had gegeven, omdat het best een goed boek is eigenlijk. Ik ga nu toch voor de 3 sterren, omdat er binnen het genre dan toch boeken zijn die net een tikje beter zijn.


Titel: Starters

Auteur:Lissa Price

Uitgever: Van Holkema & Warendorf

ISBN: 9789000309887

Aantal Bladzijde: 336

Genre: Young Adult, Dystopia

Waardering: 3/5 sterren

3 gedachten over “Boek | Starters

  1. Jeetje Kim! Ik zie ineens 3000 boektips (ongeveer ;-)), zit je in een leesmarathon?
    De YA-categorie ben ik net ontgroeid geloof ik maar ik zie ook een paar die ik wel op mijn lijst wil!
    Thx 🙂

    1. Haha, nee ik ben niet bezig met een marathon. Ik heb de laatste tijd eigenlijk helemaal niet zoveel gelezen. Ik ben bezig geweest met wat blogs van mijn oude blog over te zetten. Ik dacht slim te zijn om die in 2013 te publiceren, zodat die niet allemaal in één keer in de feeds verschijnen…maar dat is dus niet gelukt…de mail ziet ze dan dus wel als nieuwe blog 😉

Geef een reactie

