Reizen

Zuid-Afrika | Drakensbergen

Dra

Vandaag heb ik deel 2 van Zuid-Afrika voor jullie. De vorige keer schreef ik over het Golden Gate National Park. We waren op weg naar de Drakensbergen. Dat wil zeggen, een deel daarvan. De Drakensbergen is namelijk een berggebied wat verspreid ligt over een lengte van zo’n 1000 kilometer. Deze bergkam vormt een natuurlijke grens tussen Zuid-Afrika en Lesotho. De hoogste bergen meten tussen de 3000 en 3500 meter. Je kunt er eindeloze wandelingen maken. De blikvanger van dit gebied is het Amfitheater, een rots van 5 kilometer breed en 500 meter hoog. Ik sliep in een hotel met uitzicht op dit natuurfenomeen. Maar we kwamen er pas aan in de schemering en toen ik wakker werd was het mistig. Dit heb ik dus helaas moeten missen.

hotel
Het uitzicht vanaf het hotel was evengoed geweldig.

Het Royal Natal National Park is een van de natuurparken die je vind in de Drakensbergen. Tijdens mijn reis bracht ik een kort bezoek aan dit park. We worden rondgeleid door onze gids Elijah. Het is wat mistig op grote hoogte dus de echt hoge bergtoppen kunnen we niet zien, maar dat mag de pret niet drukken. De wandeling is evengoed de moeite waard. Al is het alleen maar door het enthousiasme van gids Elijah. Elijah brengt ons naar een van de vele watervallen die het gebied rijk is. Het water staat niet zo heel hoog dus we kunnen zelfs door de waterval heen lopen.

dra2
De waterval

Aan het eind van de wandeling kunnen we alvast wat Afrikaanse spulletjes inslaan. Waar je ook bent in Afrika, je zult overal wel een kraampje vinden met zelfgemaakte Afrikaanse souvenirtjes. Ook hier in dit park, zitten een aantal Afrikaanse vrouwen diverse spullen te vlechten van een soort van riet.

dra1

Ook in de buurt van ons hotel liggen verschillende wandelroutes. Ik loop de zogenaamde ‘River Walk’. Met deze route kom je uiteindelijk bij de Thukela rivier en de bijbehorende waterval. Zover kom ik niet. Er staat weliswaar een bordje met ‘River Walk’, maar het pad blijkt niet meer te zijn dan een uitgesleten geitenpaadje. Ideaal natuurlijk voor de avonturier. Als we meer tijd hadden gehad, dan waren we wellicht helemaal naar beneden doorgelopen. Maar we zijn toch halverwege blijven steken, omdat het pad behoorlijk steil naar beneden liep en je zult uiteindelijk toch ook weer omhoog moeten. Maar ook halverwege het pad is het uitzicht fantastisch. Als we allemaal heel stil zijn horen we niets anders dan wat koeien, vogels en de wind die ruist door het gras. Verder is het helemaal stil. Het is inmiddels ook al wat later in de middag. Omdat het hier om zes uur al donker is, besluiten we om toch maar terug te lopen naar het hotel.

DRA3
River Walk

De Drakensbergen is natuurlijk een heel groot gebied, je moet dus echt heel veel tijd uittrekken wil je alles zien. Ik was maar een dag aan deze kant van het gebied. Ik had er graag wat langer willen blijven.

 

 

 

Geef een reactie

