Boek

Boek | Cinder

Cinder

Het is 126 nadat de vierde wereldoorlog uitbrak. In de hoofdstad van het Oosterse keizerrijk, Nieuw Peking, woont Cinder. Zij verdient haar geld als monteur. Zij weet alles van machines, omdat ze zelf een cyborg is. Alleen dat is iets wat niemand weet, omdat cyborgs met de nek aangekeken worden. Cinder heeft een mysterieus verleden, waarvan ze zelf ook niet vee l weet. Ze werd ooit geadopteerd en door de dood van haar vader woont ze nu bij haar vervelende stiefmoeder en haar twee stiefzusjes. Zij behandelen haar als oud vuil. Haar trouwe androïde robot Iko is haar enige vriendin. Ook de zoon van de keizer lijkt in haar meer te zien dan een tweederangs monteur.

Het keizerrijk is in opperste staat van paraatheid, omdat een nieuwe oorlog dreigt door de maanmensen. Maar dat is niet het enige. Er woed een dodelijke plaag onder de inwoners van het keizerrijk. Als ook een van de zusjes van Cinder de ziekte oploopt, wordt ze verplicht opgenomen voor onderzoek. Ze komt meer te weten over haar verleden. Dat is het begin van een leven wat Cinder niet voor mogelijk had kunnen houden.

Dit verhaal is losjes gebaseerd op het sprookje van Assepoester. Alleen dan wat moderner. En ik moet zeggen het is ook heel goed gelukt. Je moet wel even zoeken naar de overeenkomsten, maar die zijn er wel. Het is een heel spannend verhaal. Het is moeilijk om het boek weg te leggen, je wilt door blijven lezen. De schrijfster heeft ook een interessante invalshoek gekozen, door te kiezen voor een robotmeisje als hoofdpersoon. Ook het feit dat het afspeelt in Peking is iets wat je niet vaak voorbij ziet komen. Cinder wordt uiteraard verliefd op de prins, maar dit loopt heel anders als je zou verwachten. Dat vond ik eigenlijk ook wel jammer. Maar ik blijf hopen dat het nog goed komt. Gelukkig is dit boek het eerste deel van een complete serie, dus ik blijf hopen. Het is een aanrader voor liefhebbers van het zogenoemde dystopia genre. Maar ook als je daar niet van houdt denk ik dat het een goed boek is.

 


Titel: Cinder

Auteur: Marissa Meyer

Uitgever: Manteau Jeugd

ISBN: 9789022327999

Aantal Bladzijde: 380

Genre: Young Adult, Dystopia

Serie: Lunar Chronicles

Waardering: 4/5 sterren

2 gedachten over “Boek | Cinder

  1. Ik geloof niet dat dit “mijn ding” is maar je maakt wel nieuwsgierig!! 🙂
    (Ik volg ff via WP want via bloglovin klopt bij mij iets niet, Ik zie maar 1 volger en als ik inlog ineens 8, denk dat er ergens iets niet goed staat (chaoot die ik ben ;-))

Geef een reactie

