Film

Film | Divergent

 

divergent

Ik moet wat bekennen. Ik heb toch zomaar een film gezien voordat ik het boek gelezen heb. Normaal gesproken wil ik eigenlijk altijd eerst het boek gelezen hebben. Maar door een spontane actie gisteren belandde ik in de in bioscoop bij ‘Divergent’. Ik had me nog zo voorgenomen om eerst het boek te lezen. Maar dat ga ik alsnog doen, want de film was zeker wel de moeite waard. En het boek is tenslotte altijd beter.

‘Divergent’ speelt net als ‘The Hunger Games’ in de toekomst. Door een oorlog is de stad Chicago nog de enige stad die op de wereld nog over is. De rest is allemaal weggevaagd. Om nog zo’n oorlog te voorkomen besluit de regering om de samenleving te verdelen in 5 groepen. Alle 16-jarigen moeten een keuze maken bij welke groep ze de rest van hun leven horen. Kies je een andere groep dan die waarin je opgegroeid bent, dan kun je nooit meer terug naar waar je vandaan komt.

De 16-jarige Tris Prior voelt zich niet echt op haar gemak in de groep van haar ouders. Ze kiest er dan ook voor om voor de groep ‘onverschrokken’ te kiezen. Deze groep fungeert als de politie en bewaking van de stad. De inwijding is zwaar, maar Tris doet er alles aan om in deze groep te blijven. Voor haar is het extra lastig, want bij haar test komt naar boven dat ze ‘Afwijkend’ is. Iemand die  ‘afwijkend’ is wordt gezien als een bedreiging voor de staat, omdat diegene een eigen wil kan vormen. Tris zal dit geheim moeten houden.

De film duurt 2,5 uur, maar is geen moment saai. Het is een spannend verhaal met behoorlijk wat actie. Vooral het laatste half uur is de spanning om te snijden. Ik vond het een topfilm. Ik zal maar snel de boeken maar eens gaan lezen. En nog een pluspuntje. Het is een boekenreeks, dus ook meerdere films! Ik kan niet wachten.


Titel: Divergent

Genre: Science-Fiction, Avontuur

Met: Shailene Woodley, Theo James, Ashley Judd, e.a.

Regisseur: Neil Burger

Duur: 139 minuten

Producer: Summit Entertainment

Waardering: 5/5 sterren

 

 

 

 

 

Geef een reactie

