Wie is de mol

Molfandag 2014

 

Mol_1

Het is alweer bijna twee weken geleden dat eindelijk na zo lange tijd de mol bekend werd. Voor degene die het nog gemist mocht hebben, het is Susan! Voor de huis-tuin-en keuken kijker van ‘Wie is de mol?’ was de laatste aflevering ongetwijfeld ook de afsluiting van het seizoen. Maar voor een molloot als ik, was afgelopen zondag pas de echte afsluiting. In de Observant in Amersfoort vond namelijk de veertiende Molfandag plaats. Ieder jaar wordt deze gehouden als afsluiting van het ‘Wie is de mol?’ seizoen. Ik was er nog nooit geweest. Dit jaar was het eigenlijk per toeval dat ik er ben geweest. En ik moet zeggen, het is voor herhaling vatbaar! Het is een dag waar je je als molfan je hart kunt ophalen en als je wil ook met medemolloten kunt kletsen.

Bij binnenkomst worden je hersenen meteen al aan het werk gezet met een quiz over het afgelopen seizoen. Dan blijkt wel dat ik volgend jaar toch echt wat meer moet opschrijven in mijn eigen molboekje. Het zijn echt vragen, waar je bij moet nadenken. Je krijgt ook een handtekeningenboekje. Die heb ik uiteindelijk niet gebruikt, want ik had mijn eigen molboekje meegenomen voor de handtekeningenjacht. Op zo’n dag zijn namelijk de kandidaten en de mol ook aanwezig! Presentator Art Rooijakkers normaal gesproken ook, maar die was dit jaar helaas verhinderd. Ook enkele kandidaten waren er niet. Tygo, Jennifer, Daphne en helaas voor mij ook Freek waren niet aanwezig. Maar dat mocht de pret niet drukken. Maurice, Owen, Aaf, Jan-Willem en mol Susan waren wel aanwezig. Sofie was aanwezig via Skype.

Als iedereen binnen is, heet Jan Peter Pellemans (de kandidatenbegeleider) ons allemaal welkom. De aanwezige kandidaten en de mol worden naar binnen geroepen. Zij worden vervolgens stevig ondervraagd tijdens het vragenuurtje. Er wordt hen de oren van het hoofd gevraagd over hun belevenissen tijdens hun (soms te korte) Wie is de mol avontuur. Er zijn een hoop vragen voorbij gekomen. Daar werden best wel wat interessante antwoorden opgegeven. Zo weten we nu dat de eerste afvaller Maurice zichzelf als een detective heeft voorbereid. Hij wist alles van alle kandidaten, maar dat heeft helaas geen effect gehad. Ook werd nogmaals benadrukt om charmant en naïef Susan wel niet geweest is. Zo iemand kan toch nóóit de mol zijn….!? Na het vragenuurtje werd nog de tijd genomen om vertrekkend eindredacteur Anton nog even in het zonnetje te zetten. Dan is het tijd om de finalisten van het App spel op het podium te vragen. Zij zijn degene die de App het beste gespeeld hebben. De winnaar mag twee dagen mee naar de volgende locatie van Wie is de mol en mag bij de eerste twee opname dagen zijn (note to myself: Volgend jaar toch maar eens die App aanschaffen…!)

 

Mol_2

Het volgende onderdeel was een heuse Meet & Greet met de kandidaten en/of de mol. Mijn hoofddoel was eigenlijk Freek, maar die was er niet. Bij Susan was het te druk. Dus ben ik uiteindelijk in de rij voor Jan-Willem beland. Met succes, een foto en handtekening is het resultaat. Daarna heb ik hetzelfde bij Aaf geprobeerd en dat is ook gelukt! Voor de overige kandidaten was helaas geen tijd meer. Maar ik was al blij met deze twee.

Dan is het tijd voor het hoogtepunt van de dag. De veiling! Hier werden stukken uit het seizoen geveild voor het goede doel. Wat te denken van de enveloppen die verstuurd zijn, een joker van Owen, een Amerikaanse brievenbus, het t-shirt van Jan Willem en de rugzak en petje van Freek. Als molloot wil je dat soort hebbedingetjes natuurlijk best in je eigen vitrinekastje hebben staan. Zeker als de opbrengst van de veiling naar het goede doel gaat. Dit jaar ging de opbrengst naar de slachtoffers van orkaan Hayan in de Filipijnen. Veilingmeester Owen Shumacher bijt het spits af. Daarna volgen Aaf, Jan-Willem en Susan. Uiteindelijk is alles verdeeld en zijn de handjes best vaak de lucht ingegaan. Uiteindelijk heeft de veiling € 3.449,- opgebracht.

Mol_3

En dan is het weer tijd om terug te keren naar huis. Het was een geslaagd dagje. Voor mij was het zeker voor herhaling vatbaar. Dat ik dat eerder niet heb gedaan. Ook was het een geweldige afsluiting van het seizoen. Dan kan ik de komende 10 maanden weer rustig gaan slapen . En dan kan ik vervolgens weer drie maanden wakker liggen van de vraag wie nou toch die mol is!

 

 

2 gedachten over “Molfandag 2014

  1. Jeetje, ik heb de hele tijd gedacht dat het Jan-Willem was, toen hij eruit moest was ik er zeker van dat het Sofie was, wat een mindfuck eigenlijk, maar super om te kijken!
    Wat gaaf dat je daar was!

    1. De volgende keer schrijf ik zwart op wit wie mijn mol is. Ik wist in aflevering 1 al dat het Susan was, maar ik ben expres andere kandidaten door gaan lichten haha. Dat vond ik spannender. Jan-Willem stond ook op mijn lijstje maar ik heb hem al vrij snel weer ingeruild voor Freek. Zelfs toen Art zij dat Freek de mol niet was heb ik toch nog even gedacht dat het toch Freek was haha.

Geef een reactie

