Boek

Boek | De man die Ove heet

een man die ove heet

Ik zag dit boek liggen in de bieb. Op de kaft stond dat het een aanrader is voor lezers van ‘De 100-jarige man die uit het raam klom’. Dat boek staat al een tijdje op mijn nog te lezen lijst, maar ik dacht als ik dit boek dan eens mee neem, dan weet ik in ieder geval of ik de 100-jarige man moet laten liggen of niet. Als de belevenissen van die 100-jarige net zo grappig en ontroerend zijn als die van Ove, dan gaat die niet van mijn lijstje af.

Ove is een 59-jarige brombeer die in een Saab rijdt. Alles moet perfect zijn en hij houdt van principes. Zijn vrouw Sonja en hij waren ooit de eerste bewoners van hun wijk samen met hun buren Anita en Rune. In de lange tijd dat ze daar wonen heeft Ove verschillende buren zien komen en gaan. Ondanks dat hij inmiddels uit zijn functie als voorzitter van de bewonersraad is gezet, maakt hij iedere ochtend om zes uur steevast een inspectierondje door de buurt. Als er iets niet goed staat dan ziet Ove dat en je moet helemaal niet over het woonerf rijden. Ove heeft zelf een bordje neergezet met de tekst dat autorijden verboden is op het erf. Als op een dag Ove’s nieuwe buren per ongeluk met hun auto tegen zijn brievenbus rijden zijn de rapen helemaal gaar.

Het boek leest als een trein. Je kunt het moeilijk wegleggen. Je komt al vrij snel te weten wat de oorzaak is van het gedrag van Ove. Dat zorgt er al snel voor dat je Ove gaat begrijpen. Het komt ook zelden voor dat ik een boek lees waarbij humor en ontroering zo snel afgewisseld worden. Ik heb om Ove moeten lachen, maar er zijn toch ook momenten die ik met een brok in mijn keel heb zitten lezen. Tegen het eind van het boek moesten er zelfs wat zakdoekjes aan te pas komen. Voordat ik teveel ga verklappen van het verhaal zal ik het er nu maar even bij laten. Lees het zelf zou ik zeggen. Het is een aanrader.


 

Titel: Een man die Ove heet

Auteur: Fredrik Backman

Uitgever: Querido

Aantal bladzijde: 320

ISBN: 9789021447209

Genre: Roman

Waardering: 4/5 sterren

Een gedachte over “Boek | De man die Ove heet

Geef een reactie

