Boek

Boek | Love Story

Lovestory

Halverwege vorig jaar werd door Stage Entertainment aangekondigd dat ze voor het komende seizoen de musical ‘Love Story’ gaan brengen. Ik dacht in eerste instantie leuk, een nieuwe musical met Freek Bartels in de hoofdrol. Dat is voor mij al genoeg reden om te gaan kijken. Verder had ik geen idee waar het verhaal over zou gaan. Maar na wat meer onderzoek kwam ik erachter dat ‘Love Story’ een van de mooiste liefdesverhalen ooit geschreven is. Tenminste dat werd mij door verschillende mensen verteld. Er bleek een film van te zijn en de film bleek dan weer een bewerking te zijn van een boek van Erich Segal. Toen ik de samenvatting las, was het mij al vrij snel duidelijk dat het een heel mooi verhaal is met een heel hoog zakdoekjes gehalte. Omdat ik toch niet geheel onvoorbereid de musicalversie van dit verhaal wil gaan zien, besloot ik om het boek maar eens te lenen bij de bieb. Gezien de geringe omvang van het boek had ik het in 1 dag uit.

Lovestory gaat over, zoals de titel al een beetje aangeeft, een liefdesverhaal tussen rijke rechtenstudent Oliver Barnett IV en de dochter van een Italiaanse immigrant Jennifer. Haar achtergrond kent niet zoveel rijkdom. Maar dat compenseert ze met de ontzettend goede band met haar vader. Dit in tegenstelling tot Oliver. Zijn band met zijn vader is ver te zoeken. Oliver en Jennifer leren elkaar kennen tijdens hun studie periode. Olivers vader is het daar in eerste instantie niet echt mee eens, aangezien Jenny nou niet bepaald uit een goed milieu komt. Maar hun liefde kent geen grenzen en vlak na hun afstuderen trouwen ze. Inmiddels heeft Barnett III de toelage voor zijn zoon ook stop gezet. Het kersverse echtpaar moeten dan ook ieder dubbeltje omdraaien, totdat Oliver een goede baan heeft gevonden. Dit krijgt hij uiteindelijk en dan is het ook tijd voor de volgende stap in hun leven. Ze willen dolgraag een kindje. Dit blijkt niet op via de natuurlijk weg te lukken, dus zoeken ze een dokter op. Bij het eerste onderzoek komen ze erachter dat Jenny terminaal ziek is. De tijd die hen nog rest proberen ze dan ook zoveel mogelijk met elkaar door te brengen.

Omdat ik ongeveer een beetje wist waar het verhaal over ging, had ik een vrij dik boek verwacht, waarin het hele verhaal gedetailleerd verteld zou worden. De verbazing was dan ook groot, toen ik bij de bieb kwam en een heel dun boekje van 125 bladzijden zag staan. Ik vroeg me meteen al af hoe dat hele verhaal in dat boekje zou passen. Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Oliver. Het wordt wel met grote sprongen verteld, wat ook de geringe omvang van het boek verklaard. Maar dat neemt niet weg dat het evengoed een heel mooi verhaal is. Het wordt heel mooi verteld. Het is ook een van de weinige boeken, waar ik echt met een brok in mijn keel in heb zitten lezen. Kun je nagaan hoe ik erbij zit als ik de film en musical ga bekijken. Dan zit er ook nog muziek bij, wat het nog versterkt.

De musical had ik al op mijn must-see lijstje staan, maar nu ik het boek gelezen heb, ben ik ontzettend benieuwd hoe het verhaal op de planken wordt gebracht. Ik ga alvast beginnen met het aanleggen van een voorraad zakdoekjes.


Titel: Love Story

Auteur: Erich Segal

Uitgever: Xander Uitgevers BV

ISBN: 9789401600705

Aantal Bladzijde: 142

Genre: Roman

Waardering: 5/5 sterren

 

Geef een reactie

