Boek

Boek | Een klein beetje geweldig

Ik zag dit boek liggen en toen ik de kaft zag wist ik niet direct wat ik kon verwachten. Omdat Dawn French deel is van het duo wat ook Absolutely Fabulous doet, dacht ik dat het wel een komisch boek zou zijn. Al moet ik wel bekennen dat ik Abfab nog nooit heb gezien, maar ik weet wel dat het een komische serie zou moeten zijn.

Het verhaal wordt verteld in dagboekvorm. Het zijn de dagboeken van de leden van hetzelfde gezin. Moeder Mo bereikt bijna de gezegende leeftijd van 50. Zij heeft daar nogal moeite mee en ziet het vooral terug in de spiegel. Ze is getrouwd, maar toch vindt ze een beetje afleiding in de vorm van een jongere collega. Ze heeft twee kinderen. Bijna 18-jarige dochter Dora en 16-jarige zoon Peter. Zij zijn de andere twee die in het dagboek vertellen.

Dora is niet de slimste en heeft best moeilijk met school. Echt veel doet ze er niet voor, aangezien ze meer tijd spendeert aan Facebook en jongens. Dat ze ook in het dagelijks leven niet de slimste is, blijkt ook wel uit het feit dat ze haar eigen dieet heeft ontwikkeld van alleen maar witte dingen. Dat wil zeggen: Witte chocola, witte bonen, marsmellowpasta op een witte boterham enz. Ze vind het dan ook raar dat ze maar niet afvalt. Ook de moeder-dochter band is nou niet bepaald warm.

Dan is daar nog Peter. Peter zit zichzelf meer als een man van klasse en ziet in Oscar Wilde zijn grote voorbeeld en inspiratiebron. In alles wil hij de beste zijn. Hij stort zich op project Noël. Zijn ware liefde. Maar komt toch de nodige tegenslagen tegen.

Hoe groot hun eigen problemen ook zijn, ze kunnen allemaal terecht bij Oma. Zij zit voor hen klaar met hun eigen favoriete taart.

Het was even wennen aan de schrijfstijl. Met name de stukken van Oscar zijn in het begin best moeilijk om doorheen te komen. Ieder personage heeft namelijk zijn eigen taalgebruik. Maar naarmate het boek vordert begin je eraan te wennen. Als wat er gebeurt wordt door verschillende personen bekeken. Je moet het boek ook een beetje met een knipoog lezen. Ik vond het wel vermakelijk om te lezen hoe alle personen een en dezelfde gebeurtenis op hun eigen manier vertellen. Alle personen worden ook allemaal net iets te overdreven neergezet, maar dat vond ik niet storend. Ik vond het wel een leuk boek om te lezen.


Titel: Een klein beetje geweldig

Auteur: Dawn French

Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers

ISBN: 9789400500198

Aantal Bladzijde: 271

Genre: Roman

Waardering: 3/5 sterren

Geef een reactie

