Musical

Musical | The Phantom of the Opera

 

Afgelopen weekend ben ik een weekendje naar Londen geweest. Het was de eerste keer en het is me ontzettend goed bevallen. Wat een leuke stad is dat. Uiteraard zijn we alle bezienswaardigheden af gegaan. Maar vier dagen is natuurlijk te kort om alles te zien. Eén van de hoogtepunten voor mij was de vrijdagavond. Als musicalliefhebber zit je in Londen natuurlijk uitermate goed. We hadden dan ook besloten om een musical te bezoeken. En niet zomaar een musical, nee als we doen dan moeten we het goed doen was ons motto. Wij zijn dus naar de musical der musicals gegaan die inmiddels al 25 jaar op West End te zien is: The Phantom of the Opera.

We hadden bij het boeken van het weekendje de kaartjes al meteen gekocht voor een goedkopere prijs dan normaal. Voor ons was het dus nog een verrassing waar we zaten. We kunnen de kaartjes gewoon bij het theater ophalen. We blijken op de Royal Circle te zitten. Later blijkt dat dat zeer goede plaatsen zijn. Bij binnenkomst valt meteen al op dat het een vrij klein en vooral oud theater is. Ook hier kan ik de verleiding niet weerstaan om mijn programmaboekjes verzameling in stand te houden. Dus ook hier moet een boekje van gekocht worden. Dan gaan we richting de zaal. We gaan en smalle trap op naar boven en staan vervolgens bij een kleine deur waar iemand van het theater staan. Zij neemt onze kaartjes aan en we mogen de zaal. De Royal Circle blijkt het eerste balkon te zijn. We zitten hier op de vierde rij en we constateren al vrij snel dat we zeer goed zicht hebben op het toneel. Ik heb mijn ogen uit gekeken. Niet alleen het theater is prachtig, maar ook het publiek is zeer interessant om te bekijken. De meest uiteenlopende mensen met bijbehorende outfits komen hier van een avondje musical genieten.

Dan is het onderhand tijd om de voorstelling te laten beginnen. The Phantom of the Opera vertelt het verhaal van een mismaakte en geheimzinnige man. Hij woont in de catacombe van de opera in Parijs. Hij heeft daar voor zichzelf een eigen wereldje gecreëerd. Alle medewerkers in en om het theater weten dat hij er is. Maar zij zien hem alleen maar als een bemoeizuchtig spook. Maar dan komt Christine ten tonele. Het spook wordt verliefd en probeert haar voor zich te winnen. Ondertussen is ook Raoul verliefd op Christine. Samen strijden ze om haar hand.

De film heb ik al meerdere keren gezien. Dus het verhaal en de prachtige muziek kende ik al, maar toch zat ik weer op het puntje van mijn stoel. De hele productie staat als een huis. Niet gek dus dat de musical alweer 25 jaar aan een stuk op West End staat. Het is een prachtige voorstellen waarbij je eigenlijk ogen en oren te kort hebt om alles te zien en te horen. De kostuums en het decor zijn fantastisch. De zang is uiteraard ontzettend goed. Ik kan niet wachten tot deze musical weer naar Nederland komt. En dat schijnt sneller te zijn dan verwacht….!


Wat: The Phantom of the Opera

Waar: Her Majesty’s Theatre Londen

Genre: Musical

Wanneer: 30 maart 2012

Waardering: 5/5 sterren

Een gedachte over “Musical | The Phantom of the Opera

Geef een reactie

