Musical

Musical | Wicked

 

De musical Wicked staat al lange tijd op mijn verlanglijstje om te zien. In Londen en New York en in de rest van de wereld was het al een succes. Toen het nieuws bekend werd dat deze productie eindelijk naar Nederland zou komen, was ik natuurlijk heel blij. De muziek kende ik al en ook het verhaal was mij niet onbekend. Ter voorbereiding had ik het boek van George Maguire al gelezen. En zo onbekend is het verhaal eigenlijk ook niet. Iedereen kent wel het verhaal van The Wizard of Oz, waarin Dorothy ineens in Oz terecht komt. Met behulp van de laffe leeuw, de vogelverschrikker en de blikken man gaan ze samen naar de grote Tovenaar. Haar doel is om thuis te komen. Uiteraard gaat dit niet geheel volgens plan en wordt ze flink tegengewerkt door de heks van het westen.

Wicked begint waar The Wizard of Oz eindigt. De Slechte Heks van het Westen is gedood door Dorothy en het volk is in feeststemming. De goede heks Glinda verschijnt in haar luchtbel om nog maar eens te bevestigen dat de Slechte Heks ook echt dood is. Vervolgens gaat het verhaal terug in de tijd. Elphaba wordt geboren met een geheel groene huidskleur. Dat is het begin van een leven vol pesterijen. Op de universiteit maakt Elphaba kennis met Galinda. Ze kunnen elkaar al bij voorbaat niet luchten of zien. In eerste instantie zit Elphaba ook op de universiteit om te zorgen voor haar gehandicapte zusje Nessarose. Tot grote ergernis van zowel Elphaba als Galinda zijn ze genoodzaakt om een kamer te delen. Dan komt ook nog de knappe prins Fiyero naar de school. Hij maakt veel indruk bij de beide dames.

Ondertussen gaat het met de dieren in Oz niet zo heel goed. Er is iemand die besloten heeft dat dieren geen stem meer mogen hebben. De geschiedenisleraar wordt hierdoor van school gehaald, omdat hij een pratende geit is. Elphaba kan dit niet aanzien en wil ervoor zorgen dat dit onrecht uit de wereld geholpen wordt. Hierbij laat ze de nodige magische krachten los. Voor het hoofd van de school is dit reden om voor Elphaba een bezoekje te regelen aan de grote Tovenaar van Oz. Samen met Glinda reist ze af richting Smaragdstad. Hier krijgt ze de Grimmerie in handen, een magisch boek geschreven in een oude taal die alleen Elphaba schijnt te kunnen lezen. Als Elphaba uiteindelijk door heeft dat de Tovenaar haar gebruikt voor zijn eigen plannetjes, zijn de rapen gaar. Vanaf dan besluit ze om zich tegen de Tovenaar te keren. Ook doet ze een poging om haar zusje Nessarose én Fiyero daarin mee te krijgen.

Willemijn Verkaik is normaal gesproken degene die de rol van Elphaba voor haar rekening neemt. Aangezien zij met vakantie was, nam alternate Renée van Wegberg de honneurs waar. En hoe. Voor deze musical maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit wie er op het toneel staat. Renée heb ik meerdere keren gezien in Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat. Daar bewees ze al dat ze over een enorme stem beschikt. Dat is goed is, dat wist ik al. Maar toch heeft ze me weer verrast in de rol van Elphaba. Dat deed ze fantastisch. Hoogtepunt was toch wel ‘Ik lach om zwaartekracht’ (Defying Gravity). Ik moest toch wel even bijkomen na de eindnoot. Gelukkig was het toch pauze.

De rol van goede heks Glinda is eigenlijk voor Chantal Janzen. Helaas was zij ziek en was understudy Manon Novak onze Glinda. In tegenstelling tot Willemijn Verkaik, heb ik Chantal wel al vaker gezien. Dat zij over een enorm komische timing beschikt dat is onderhand algemeen bekend. Ik was dan ook benieuwd hoe Manon het zou doen. En ik moet zeggen dat ze dat ontzettend goed gedaan heeft. Ook Manon beschikt over een gouden strot. Op sommige momenten vroeg ik me zelfs af of Chantal die enorm hoge noten wel zou halen. Ook qua humor en timing doet Manon niet voor Chantal onder. Af en toe had ik zelfs het idee dat Chantal daar gewoon stond. En voor de goede orde zal ik er wel even bij vermelden dat ik op rij 3 zat!

Dan hebben we de ietwat arrogante prins Fiyero. Deze wordt ontzettend goed neergezet door Jim Bakkum. Ook hem heb ik vaker gezien in verschillende producties. Ik moet zeggen dat dit toch wel een van z’n beste rollen is tot nu toe. Zelfs het zingen gaat hem steeds beter af. Dat waren z’n beetje de hoofdrollen. Dan kunnen we nu door naar de bijrollen. Want ook die zijn onmisbaar natuurlijk. De grote verrassing van de avond is niet in van de hoofdrolspelers. Nee dat is wat mij betreft Christianne de Bruijn. Zij speelt Nessarose. Ze is nog relatief onbekend, maar ik was ontzettend verrast door haar zang en acteertalent.

Stage Entertainment staat bekend om zijn grote, goed afgewerkte producties. Wicked spant tot nu toe toch echt wel de kroon. Alles is gewoon af. Het decor is prachtig om naar te kijken. Alleen al voor de kostuums zou je naar deze productie moeten gaan. Dat in combinatie met de prachtige muziek maakt Wicked weer tot een topshow. Het is een echte aanrader voor het hele gezin.


Wat: Wicked

Waar: AFAS Circustheater Scheveningen

Genre: Musical

Wanneer: 4 maart 2012

Producent: Stage Entertainment

Met: oa Willemijn Verkaik, Chantal Janzen, Jim Bakkum, Niels Jacobs, Pamela Teeves, Bill van Dijk, Christianne de Bruin,

Waardering: 5/5 sterren

Een gedachte over “Musical | Wicked

Geef een reactie

